Muzeum sztuki, instytucja powołana przez oświecenie, jest dla wielu klasycznie nastawionych odbiorców miejscem przeżyć estetycznych i edukacji. Jednak oświeceniowy model muzeum pozostał poddany w XX w. Daleko idącej modernizacji. Wpływ na to miały zmiany w pojmowaniu jednocześnie historii sztuki, jak i muzeologii i wprowadzenie do badań nad muzeum m.in. Antropologii, semiotyki i socjologii. Do zmiany koncepcji muzeum przyczyniły się także awangardowe poczynania artystów. Antologia "Muzeum sztuki" odzwierciedla zasadnicze wątki wszelkich toczonych w XX w. Dyskusji. Oferuje reprezentatywny dla nich dobór tłumaczeń i komentarzy. Prezentuje wypowiedzi historyków sztuki i filozofów (H. Sedlmayr, Th. Adorno, N. Goodman, J. Margolis, A. Malraux, J-F Lyotard) i zagadnienia instytucjonalnych kontekstów dzieła sztuki w muzeum (D. Crimp, C. Duncan, P.Vergo, M. Bal, C. Deliss, G. Porter). Przedstawia teoretyczne teksty krytyków i artystów (B. O'Dohery, B. Buchloh, J. Kosuth) i przybliża problematykę architektury muzealnej (V. Newhouse) i specyfikę muzeum wirtualnego (S. Dietz). Dobór przywołuje jednocześnie teksty konwencjonalne, ważne dla zrozumienia problematyki muzeum, jak i te odzwierciedlające najnowsze stanowiska.