Od marketingu we współczesnym świecie nie da się uciec. Działania marketingowe należą do najszczególniej spektakularnych i najbardziej widocznych poczynań przedsiębiorstw i różnych organizacji. Na co dzień spotykamy liczne reklamy niemal wszelkiego, co moglibyśmy kiedykolwiek zapragnąć. Robiąc zakupy stajemy się ofiarami zabiegów polegających na odpowiednim rozmieszczeniu produktów na półkach sklepowych, starannie przemyślanych działaniach sprzedawców i celowym wystroju sklepu, który ma skłonić nas do zakupu. Nieraz pozytywnie ( z punktu widzenia handlowców) reagujemy na napis rodzaju: “Okazja! Obniżka cen o 30%”. Oszołamia nas bogactwo przeróżnych produktów, poddajemy się szczególnej atmosferze sklepów, nierzadko traktowanych jako swoiste “świątynie konsumpcji”. Idee marketingowe używane są również w działaniach różnorodnych organizacji i całej sfery niedochodowej (szkoły, szpitale, teatry a nawet urzędy administracji państwowej i samorządowej). Jesteśmy namawiani do zapisania się do danej szkoły czy także na solidny kurs językowy przez przekaz marketingowy, który ma nam udowodnić, że to jest właśnie to czego potrzebujemy.
We wszystkich tych sytuacjach stajemy się ofiarami szczegółowo zaplanowanych i przede wszystkim wspaniale zrealizowanych działań marketingowych. Jednak marketing obejmuje nie tylko działania doraźne,najczęściej te, które będą w stanie zapewnić firmie sukces rynkowy w długim okresie.
Sukces ten będzie zależał od tego, czy nabywcy będą chcieli kupować produkty danej producenta, czy też wybiorą raczej produkty innych dostawców. W warunkach coraz silniejszej konkurencji, by uzyskać przychylność nabywców trzeba zaoferować im coś wyjątkowego, coś, co najlepiej trafi w ich gusty i w adekwatnie zaspokoi ich oczekiwania. Bez nowoczesnych działań marketingowych nie będzie to możliwe.
Celem tej książki jest przedstawienie wszystkich podstawowych zagadnień z dziedziny marketingu, a tym samym natchnionie do ich wykorzystywania w praktyce. Pokazując kolejne zagadnienia, autorzy starali się odnieść je do otaczającej nas rzeczywistości, często posługując się przykładami przedsiębiorstw polskich bądź zagranicznych.
Adresatem książki, w zamierzeniu autorów, są wszyscy, którzy pragną nauczyć się albo pogłębić znajomość marketingu. Może ona stać się zarówno podręcznikiem wprowadzającym w wyjątkowo niełatwy, ale jakże fascynujący świat technik i narzędzi marketingowych, jak i źródłem wiedzy dla osób, które tworzą strategie marketingowe w swoich przedsiębiorstwach i organizacjach. Uważamy zatem, że może ona być ergonomiczna równocześnie dla studentów wyższych szkół ekonomicznych, jak i dla wszystkich zainteresowanych współczesnym marketingiem i dla praktyków zawodowo zajmujących się wdrażaniem i realizacją koncepcji marketingowych.