Od dawna wiadomo, iż zwierzęta posiadają pozytywny wpływ na zdrowie fizyczne i psychiczne człowieka. Już dwa tysiące lat temu Hipokrates zauważył, iż jazda konna pobudza funkcje organizmu i łagodzi schorzenia. Kolejne udokumentowane próby zastosowania zwierząt w leczeniu sięgają XVIII wieku. Opisał je dyrektor angielskiego szpitala psychiatrycznego – William Tuke. Jako pierwszy wprowadził on na teren szpitala zwierzęta domowe, nad którymi opiekę sprawowali pacjenci. Dzięki tym działaniom podopieczni szpitala psychiatrycznego szybciej uczyli się kontrolować własne emocje. Prowadzone od wielu lat badania naukowe potwierdzają ogromne korzyści płynące z kontaktów człowieka ze zwierzętami. Dowiedziono, że samo przebywanie w towarzystwie zwierząt oddziałuje terapeutycznie na osoby w okresie rekonwalescencji, uspokaja w sytuacji stresu, w stanach lękowych, nadpobudliwości, znacznie obniża napięcie psychiczne, a choćby zmniejsza ciśnienie, równocześnie pobudzając do aktywności w sytuacji depresji czy również apatii. Znacząco polepsza się działanie układu odpornościowego, jak dodatkowo ogólny stan psychiczny. Stałe obcowanie ze zwierzętami pomaga też zapomnieć o samotności. Zwierzęta dają nam tak niemało za tak niedużo – odrobina czułości, pełna miska, a w zamian ogromne przywiązanie, jakie okazują właścicielowi. To wszystko powoduje, że czujemy się konieczni, kochani, wartościowi.
Tytuł Baw się poprzez animaloterapię Podtytuł Przykłady gotowych sytuacji edukacyjnych z udziałem zwierząt Autorzy Anna Franczyk, Katarzyna Krajewska, Joanna Skorupa Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-951-3 Rok wydania 2012 Kraków Wydanie 1 liczba stron 164 Format pdf Spis treści Kilka słów o animaloterapii
Czym jest animaloterapia?................................................................... 9
Jakie zwierzęta wykorzystuje się w animaloterapii?............................ 10
Dla kogo są przeznaczone zajęcia animaloterapii?............................... 12
Cele animaloterapii............................................................................... 12
Metody, formy i zasady pracy stosowane w trakcie zabaw i ćwiczeń z udziałem zwierząt.............................................................. 14
Wybrane rodzaje animaloterapii........................................................... 16
Gdzie można prowadzić pracę terapeutyczną z udziałem zwierząt?... 21
Poznajmy się
Poznajemy siebie poprzez zabawy i ćwiczenia zmysłowe................... 23
Ćwiczenia i zabawy z udziałem zwierząt rozwijające i usprawniające funkcje percepcyjne
Percepcja wzrokowa i koordynacja optycznie-ruchowa..................... 31
Percepcja i pamięć słuchowa................................................................ 40
Zabawy i ćwiczenia wrażliwości słuchowej.................................... 40
Zabawy i ćwiczenia rytmizujące i z zakresu koordynacji słuchowo-ruchowej z udziałem zwierząt......................................... 43
Zabawy i ćwiczenia rozwijające słuch fonematyczny, analizę i syntezę słuchową............................................................... 45
Zabawy i ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną.......... 51
Mowa i myślenie (zabawy usprawniające aparat mowy, zabawy i ćwiczenia logopedyczne, zabawy werbalne)................... 52