Ostatnimi czasy zauważyć można niewątpliwe wzrost zainteresowania problematyką arteterapii. Nie brak jej fanów wśród pedagogów, psychologów i innych specjalistów zajmujących się diagnozą, terapią i profilaktyką zaburzeń. Liczne doświadczenia kliniczne przemawiają za potrzebą jej wykorzystywania, jednakże wciąż jeszcze jest mało badań naukowych, które przybliżałyby istotę jej fenomenu. Taka sytuacja być może jest spowodowana tym, że w arteterapii przedmiot badań jest tak nieprzystępny, niejednoznaczny, wielowymiarowy, iż trudno znaleźć metodę odzwierciedlającą najpełniej badane zjawiska. Problemy z wdrożeniem arteterapii mogą być także związane z tym, iż znajduje się niejako "między". Między nauką a sztuką, pomiędzy dyscyplinami medycznymi a humanistycznymi, między pozytywistycznym dążeniem do udowodnienia jej skuteczności a postmodernistyczną zgodą na zasobność interpretacji zjawiska... W niniejszej pracy autorka starała się znaleźć miejsce dla arteterapii wśród innych dyscyplin naukowych. Próbuje także wprowadzić jej elementy do pracy pedagoga, nie będącego arteterapeutą, a mającego jedynie ( a może aż?) artystyczną duszę i głębokie przekonanie o potrzebie oddziaływania przy pomocy sztuki. W książce zawarła metody i techniki arteterapeutyczne, przedstawiła scenariusze zajęć i omówiła ich strukturę. Wszystko to zostało wzbogacone szczegółowymi opisami przypadków dzieci poddanych przez autorkę oddziaływaniom terapeutycznym.
Tytuł Arteterapia w pracy pedagoga Podtytuł Teoretyczne i praktyczne podstawy terapii poprzez sztukę Autor Joanna Gładyszewska-Cylulko Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-660-4 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 ilość stron 129 Format pdf Spis treści ROZDZIAŁ I – TEORETYCZNE PODSTAWY ARTETERAPII
1.1. Arteterapia i jej miejsce w edukacji i terapii
1.2. Cele i zadania terapii przez sztukę
1.3. Perspektywy i problemy arteterapii
1.4. Sylwetka arteterapeuty
ROZDZIAŁ II – GŁÓWNE ZAGADNIENIA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
2.1. Definicja i pojęcie terapii pedagogicznej
2.2. Formy nowoczesnania terapeutyczno-wychowawczego
2.3. Zasady prowadzenia terapii pedagogicznej
ROZDZIAŁ III - WYBRANE METODY EDUKACYJNO-TERAPEUTYCZNE WYKORZYSTUJĄCE MUZYKĘ, PLASTYKĘ I RUCH
3.1. Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
3.2. Metoda malowania dziesięcioma palcami Ruth F. Shaw
3.3. Metoda prawidłowego Startu Marty Bogdanowicz
3.4. Programy aktywności. Świadomość ciała, kontakt i komunikacja
Marianny i Christophera Knillów
3.5. Poranny krąg, czyli stymulacja polisensoryczna według pór roku Hedwig Abel
3.6. Relaksacja Aktywna Maurice Martenot i Christine Saito w adaptacji Samy Boski
3.7. System percepcyjno-motoryczny Newella C. Kepharta
3.8. Kinezjologia Edukacyjna Paula E. Denissona
3.9. Terapia uspokajająca i rozwijająca dla dzieci nerwicowych i dyslektycznych
Teresy Danielewicz, Anny Koźmińskiej, Janiny Magnuskiej
3.10. Spójrz inaczej – program zajęć wychowawczo-profilaktycznych
Andrzeja Kołodziejczyka i Ewy Czemierowskiej
3.11. Edukacja poprzez ruch Doroty Dziamskiej