Ze względu na fakt sytuowania się podstaw edukacji, także pedagogów w filozofii człowieka i aksjologii, celem książki jest ukazanie miejsca, rangi i roli tej drugiej w kształceniu pedagogów na poziomie wyższym. Przedmiotem rozważań poszczególnych Autorów są cykl i efekty edukacji aksjologicznej, takie jak kompetencje aksjologiczne, świadomość i wrażliwość aksjologiczna, a także możliwie konsekwentna postawa aksjologiczna, w tym wiedza o wartościach z rozpoznawaniem aksjologicznych przesłanek działań własnych i cudzych i wiedza o funkcjonujących orientacjach aksjologicznych. Książka oddaje pewien rozmiar stanu badań nad aksjologią w pedagogice. Składa się z czterech części. Pierwsza dotyczy występowaniu aksjologii w studiach pedagogicznych – potrzeby rekonstrukcji aksjologii, takich aspektów w Procesie Bolońskim, który wyznacza standardy w kształceniu wyższym w ramach UE, niektórych aspektów kształcenia aksjologicznego oraz porządkującej i integrującej roli wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym. Druga część skupia się na wartościach tego procesu. Część trzecia dotyczy kulturowych funkcji edukacji aksjologicznej. Część czwarta odsłania niektóre aspekty wspólnego świata wartości studentów i nauczycieli akademickich.
Tytuł Aksjologia w kształceniu pedagogów Autor Janina Kostkiewicz Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-743-4 Rok wydania 2008 Wydanie 1 ilość stron 334 Format pdf Spis treści Część I
Aksjologia a studia pedagogiczne
Katarzyna Olbrycht
Aksjologiczne wymiary kształcenia pedagogów
Maria Czerepaniak-Walczak
Aksjologiczne aspekty cyklu Bolońskiego; pytania o jego przesłanki
i cele w kontekście akademickiego kształcenia pedagogów
Józef Półturzycki
Potrzeba rekonstrukcji aksjologii
w pedagogicznych studiach akademickich
Stanisław Palka
Kształtowanie postaw badawczych studentów pedagogiki
w uniwersyteckim procesie dydaktycznym
Janina Kostkiewicz
Wartości jako rzeczywistość porządkująca i integrująca
przebieg studiów pedagogicznych
Część II
Wartości w uniwersyteckim procesie dydaktyczno-wychowawczym
Janina Kostkiewicz
Filozofia człowieka - filozofii a edukacji – rozwój moralny studenta
Danuta Skulicz
Aksjologiczny rozmiar celów kształcenia pedagogów
Danuta Waloszek
Partycypacja i antycypacja jako kategorie kształcenia nauczycieli.
Ogólne założenie i wnioski
Katarzyna Wrońska
Edukacja aksjologiczna pedagogów
a problem przekazu wartości w wychowaniu
Dorota Pauluk
Stymulowanie rozwoju moralnego pedagogów
– kontekst pedagogiczno-psychologiczny
Ewa Ryś
Rozwoj emocjonalny jako zagubiona kategoria
edukacji aksjologicznej szkoły wyższej
Część III
Edukacja aksjologiczna – kultura w edukacji
Małgorzata Partyka
Afi rmacja osoby jako podstawa
edukacji aksjologicznej w szkole wyższej
Ewa Augustyniak
Kultura szkoły - aksjologiczna codzienność studiowania
Justyna Truskolaska, Magdalena Łuka
Pedagogika zabawy – świeże wartości w edukacji uniwersyteckiej
ks. Marek Studenski
Aksjologiczny rozmiar edukacji pedagogów w kontekście
czekających ich zadań dydaktyczno-wychowawczych w polskiej szkole
Jan Samek
Zajęcia terenowe w klasztorach, kościołach, muzeach i galeriach
jako oryginalna forma nauczania aksjologii
Joanna Torowska
Dziedzictwo kulturowe jako wartość.
Implikacje do kształcenia pedagogów w szkole wyższej