Tytuł Uniwersytet w perspektywie kształcenia poprzez całe życie Język polski Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach ISBN 978-83-7875-264-6 Rok wydania 2015 ilość stron 285 Format pdf Spis treści Wstęp 7 Część I 11 MODELE KSZTAŁCENIA UNIWERSYTECKIEGO. DOŚWIADCZENIA I WYZWANIA 11 1. Wdrażanie i rozwój koncepcji kształcenia poprzez całe życie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach (Sławomir Smyczek) 13 2. Organizacja kształcenia ustawicznego na uczelniach wyższych – modele i doświadczenia poręczne (Janusz Marek Lichtarski, Jerzy Niemczyk) 21 3. Synergia nauki i biznesu w perspektywie kształcenia przez całe życie na przykładzie Wydziału Ekonomicznego UMCS (Agnieszka Sitko-Lutek, Anna Rakowska, Zbigniew Pastuszak) 31 4. O pomiarze wydajności nakładów na edukację i szkolenia w kontekście kształcenia przez całe życie (Józef Dziechciarz) 42 5. Aktywne metody kształcenia we współpracy z otoczeniem gospodarczym – doświadczenia i rekomendacje (Katarzyna Rupik, Justyna Maciąg) 52 6. Mobilność edukacyjna studentów Polski i Kazachstanu − studium porównawcze (Radosław Jeż, Jacek Szołtysek, Sebastian Twaróg, Svetlana Karstina) 61 7. Nowe media a wydajność procesów kształcenia – perspektywa studentów Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach (Patrycja Klimas) 74 8. Kształcenie ustawiczne w Polsce i Unii Europejskiej i formy aktywności edukacyjnej dorosłych Polaków (Urszula Grzega) 85 9. Rola uniwersytetów we współczesnej gospodarce opartej na wiedzy (Anna Kwiecień) 93 Część II 101 TENDENCJE ROZWOJOWE UNIWERSYTETU. PERSPEKTYWA MULTIDYSCYPLINARNA 101 1. Od humanizmu do kariery. Zmiany uniwersytetu dziś i jutro (Wojciech Czakon) 103 2. Rozwój nauki od wyjaśniania do jej instrumentalizacji (Grażyna Musiał, Eugeniusz Kośmicki) 113 3. Okiem humanisty: o horyzontach uniwersyteckiego dialogu między humanistyką a ekonomią (Aleksandra Pethe) 123 4. Realizacja zadań rozwojowych w perspektywie kształcenia ustawicznego (Anna Piekacz, Paulina Kuzior) 133 5. Świeże zadania dla zapewnienia jakości kształcenia w szkolnictwie wyższym (Grażyna Trzpiot) 142 6. Rola uniwersytetów w budowaniu społeczeństwa informacyjnego (Ewa Ziemba, Tomasz Papaj, Maria Jadamus-Hacura) 151 7. Jednostajna konsumpcja i produkcja – wyzwanie dla edukacji w polskim szkolnictwie wyższym. Problemy i doświadczenia (Elżbieta Lorek) 164 8. Zrównoważony uniwersytet – zasoby i zasady działalności w obszarze sustainability (Arnold Pabian) 174 Część III 183 LIFELONG LEARNING Z PERSPEKTYWY INTERESARIUSZY 183 1. Ścieżka rozwoju i stałego doskonalenia kariery zawodowej logistyka – model Katedry Logistyki Ekonomicznej na UE w Katowicach (Danuta Kisperska-Moroń, Ryszard Piniecki, Piotr Hanus, Dagmara Jarosz-Lewandowska, Krzysztof Niestrój, Edyta Klosa, Marek Kasperek, Marcin Świtała, Krzysztof Zowada) 185 2. Użyteczny profil studiów na kierunku Przedsiębiorczość i Finanse – pierwsze doświadczenia i nowe wyzwania (Grzegorz Głód, Jacek Pietrucha) 205 3. Praktyka jako środowisko propagowania efektów kształcenia (Barbara Czarnecka, Małgorzata Pańkowska) 215 4. Koncepcja Lifelong Learning z perspektywy nauczyciela akademickiego (Agnieszka Dziubińska, Iwona Woźniak) 224 5. Formy kształcenia a studia i praca zawodowa w opinii absolwentów kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach (Marcin Komańda) 233 6. Modele kooperacji uczelni z biznesem (Kinga Hoffmann, Monika Rutkowska) 242 7. Problemy uznawania efektów kształcenia uzyskanych w systemach pozaformalnych na turystycznych kierunkach kształcenia (Zygmunt Kruczek) 257 Literatura 265 Informacja o autorach 283