W publikacji przedstawiono problematykę opiniowania zdarzeń drogowych, w tym rekonstrukcji zderzeń pojazdów, potrąceń pieszych, identyfikacji sytuacji zagrożenia oraz ujawniania zdarzeń pozorowanych. Opracowanie omawia jednocześnie analizę przypadków zaczerpniętych z badań empirycznych autorów, jak i prowadzonych oraz opiniowanych poprzez nich spraw. Przedstawiono w nim najróżniejsze warianty opinii, w tym: biologiczną, kryminalistyczną, medyczną, psychologiczną i toksykologiczną.
Zaprezentowano także zagadnienia odpowiedzialności w razie prowadzenia pojazdów z urządzeniami wspomagającymi kierującego oraz autonomicznymi, czyli związanymi z czwartą rewolucją techniczną. Omówiono również niemało zjawisk patologicznych, np. Oszustwa ubezpieczeniowe. Przybliżono również ważne aspekty psychologiczne, m.in. Problematykę badań psychotechnicznych czy kwestie zawężenia pola widzenia, ruchu oka, uwagi wzrokowej i dystrakcji. Omówiono także czynniki zmniejszające wydajność psychomotoryczną kierującego, jego zdolność do prowadzenia pojazdów mechanicznych, jak również agresję i podejmowanie ryzyka w sytuacjach drogowych.
„Opracowanie stanowi nieszablonowe studium w sprawach o spowodowanie wypadków drogowych i innych zdarzeń zakwalifikowanych jako katastrofy. (…) z całą pewnością będzie {pomocn|przydatn)e szerokiemu kręgowi specjalistów, w tym: policjantom, żandarmom wojskowym, prokuratorom, sędziom, adwokatom, radcom prawnym, aplikantom, likwidatorom szkód komunikacyjnych, biegłym, studentom prawa, kryminologii, bezpieczeństwa, jak również innym zainteresowanym problematyką wypadkowości oraz zapewnieniem bezpieczeństwa ruchu drogowego".
Z przedmowy prof. Brunona Hołysta