Książka Bożeny Kudryckiej, złożona z ośmiu analityczno-interpretacyjnych studiów twórczości Bernarda Bertolucciego (Kostucha, Przed rewolucją, Partner, Strategia pająka, Konformista, Ostatnie tango w Paryżu, Ostatni cesarz, Pod osłoną nieba), w istocie rzeczy jest pierwszą polską monografią włoskiego reżysera, skoncentrowaną na kulturowej genezie jego dzieł. Autorka, uwzględniając rozliczne konteksty literackie, plastyczne, operowe i filmowe, prezentuje niezwykłą erudycję jednego z najmocniej szanowanych twórców światowego kina. W kręgu jej zainteresowań znalazła się również adaptacja jako metoda twórcza sztuki filmowej.
„Książka nie tylko wspaniała pod względem intelektualnym, oryginalna, pełna inwencji, lecz także wyjątkowo korzystnie napisana. Czyta się ją z niesłabnącym zainteresowaniem”.
Alicja Helman
„Książka poza nad wyraz spektakularnymi popisami sztuki interpretacji, godnymi wysokiego poziomu artystycznego tych idealnych filmów, jest napisana rzadko spotykaną, ujmująco piękną, literacką polszczyzną, której obrazowy fason składa się na wyjątkowo plastyczny i sugestywny ekwiwalent wizualnej urody kina Bertolucciego. Intelektualny polot, erudycyjne zaplecze interdyscyplinarne, analityczna precyzja i interpretacyjna odkrywczość i pisarski talent złożyły się na wysokiej klasy rezultat poznawczy”.
Tadeusz Szczepański