Doświadczeni polscy terapeuci o funkcjonalnej stronie psychoterapii dzieci i młodzieży
Wielu osobom rozpoczynającym praktykę psychoterapeutyczną przeprowadzenie całego cyklu leczenia dziecka lub nastolatka - od momentu pierwszej wizyty do zakończenia terapii - może nastręczać trudności. Nasuwać się mogą wątpliwości:
Czy ważne są cele dziecka, czy rodzica Czy po terapii dziecko ma lepiej spełniać wymogi dorosłych, czybudować swoją autonomię Jak zaplanować udział rodziców w psychoterapii Który program terapeutyczny wybrać Jak budować zaangażowanie w terapię
Niniejszy przewodnik to nieocenione źródło wiedzy dla osób pracujących terapeutycznie z dziećmi i młodzieżą. Autorzy - doświadczeni polscy terapeuci - ukazują z praktycznego punktu widzenia zasady, metody, a także niuanse pracy z tą grupą wiekową. Dzielą się swoją wiedzą i warsztatem, wyjaśniając, jak interpretować i realizować ustrukturyzowane programy terapii poznawczo-behawioralnej, a także jak uzupełnia się podejście klasycznej terapii poznawczo-behawioralnej z trzecią falą terapii behawioralnych. Uwzględniając wszystkie aspekty procesu terapeutycznego, przedstawiają kolejne etapy pracy z dzieckiem od momentu jego pierwszej wizyty z rodzicami w gabinecie, w tym:
- stawianie diagnozy,
- tworzenie planu leczenia,
- zawieranie kontraktu z pacjentem i jego rodzicami,
- wybór programu terapeutycznego,
- opracowanie konceptualizacji przypadku,
- budowane relacji,
- wzbudzanie motywacji,
- omawianie trudności w pracy z pacjentem podczas superwizji.
Prezentowane wiadomości zostały zilustrowane przykładami i opisami przypadków leczenia takich zaburzeń, jak: depresja, choroba afektywna-dwubiegunowa, zaburzenia lękowe, PTSD, zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne, samookaleczenia, zaburzenia odżywiania, ADHD, agresja i zaburzenia zachowania, choroba tikowa, moczenie nocne oraz zanieczyszczanie się.
Książka zawiera zestaw {pomocn|przydatn)ych materiałów do wykorzystania w trakcie terapii - zarówno jako podpowiedź dla specjalisty (wzór wywiadu, schemat sesji, wzory kontraktów terapeutycznych, szablony do konceptualizacji), jak i do pracy z dzieckiem i jego rodzicami podczas sesji.