Internet zrewolucjonizował życie społeczne i polityczne, wywracając do góry nogami dotychczasowe zasady prowadzenia kampanii i docierania do poszczególnych grup głosujących. Wybory ostatnich kilku lat na całym świecie pokazały, że media społecznościowe to nie tylko egalitarny przekaz, możliwość komunikacji z politykami i szansa na odejście od kierowanego jednostronnie przekazu radiowego czy telewizyjnego. Głośna sprawa Cambridge Analytica i prowadzona od czasu Brexitu wojna z fake newsami ujawniły dodatkowo ciemną stronę życia politycznego na Facebooku. W najnowszej książce Paweł Matuszewski przygląda się ostatnim wyborom parlamentarnym w Polsce oraz sposobowi prowadzenia kampanii na Facebooku. Na podstawie konwencjonalnych i współczesnych teorii badań społecznych socjolog stara się uchwycić nowe zjawiska zachodzące w Internecie pomiędzy wyborcami, politykami i partiami. Aby tego dokonać, wykorzystuje konstrukt cyberplemion – wyizolowanych wspólnot, istniejących tylko w świecie cyfrowym, pomiędzy którymi zachodzą najróżniejsze relacje: od rzadko spotykanych i ściśle uwarunkowanych migracji do widocznie powszechniejszych otwartych konfliktów i sporów. Cyberplemiona to jedna z pierwszych książek w Polsce, która Facebooka traktuje jako obszar badawczy a za przedmiot badań obiera sobie aktywność potencjalnych wyborców i sympatyków potężnych partii politycznych. Opierając się na skrupulatnych analizach wykonanych za pomocą autorskich narzędzi, Matuszewski opisuje m.in. Zjawisko polaryzacji przekonań, której źródłem są określone sposoby zdobywania , a także reakcje społeczne innych użytkowników. Autor przygląda się na dodatek pozornej różnorakości danych, stanowisk, a także danych, którą miały gwarantować media społecznościowe. Na podstawie setek tysięcy skatalogowanych komentarzy i wypowiedzi znamionuje przekonania popleczników partii politycznych w kluczowych dla nich kwestiach ekonomicznych i społecznych.