"Książka demonstruje główne stanowiska teoretyczne i problemy ergonomiczne w nowoczesnaniu diagnostycznym. Formułuje podstawowe założenia metodologiczne procesu diagnozowania w resocjalizacji, wraz z opisem modeli diagnozowania, niepowtarzalnych trudności, dylematów i zasad diagnozowania w sytuacji tzw. ",zjawisk skomplikowanych",. Ukazuje podstawowy warsztat diagnostyczny pedagogiki resocjalizacyjnej z określeniem metod, technik i narzędzi diagnostycznych, a także zasad ich używania.
Podręcznik dedykowany jest dla wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych, najczęściej resocjalizacji i psychologii, a także innych dyscyplin pokrewnych. Niezbędny dla pedagogów i psychologów zajmujących się zawodowo diagnozą psychopedagogiczną i resocjalizacyjną.
Dzieło [...] ogarnia stan wiedzy o diagnozie i diagnozowaniu w resocjalizacji. Wydaje się ono być znaczącym wkładem w rozwój polskiej diagnostyki resocjalizacyjnej, w jej usystematyzowanie, ujednolicenie teoretyczne i metodyczne. A zatem ma także wybitne walory dydaktyczne i może z pożytkiem służyć wszystkim zainteresowanym problematyką opieki, wychowania, terapii, pomocy społecznej i resocjalizacji aktualnej i potencjalnej.
(Z recenzji prof. Lesława Pytki)"