Twórczość plastyczna w przedszkolu pełni bardzo ważną rolę. Za jej pośrednictwem dziecko posiada szereg doświadczeń twórczych i poznawczych. Kształtuje osobowość oraz charakter, pokazuje przeżycia, emocje, niewypowiedziane słowa, żale i prośby i niedzielone z nikim smutki i radości. Dziecko w wieku przedszkolnym rozwija twórczość plastyczną ze ścisłą łącznością z jego rozwojem twórczej wyobraźni, zainteresowań, spostrzeżeń i pamięci wzrokowej. Zajęcia plastyczne to ulubiona forma działalności dziecka już od najmłodszych lat. Stanowią one znakomity instrument diagnostyczny dla pedagoga i dają poczucie satysfakcji z własnego działania. Mobilizują dzieci, uzewnętrzniają, a także pomagają w pokonywaniu i przekraczaniu własnych barier.
Przedstawiona Twórczość plastyczna w edukacji przedszkolnej ma na celu przybliżenie wychowawcom, pedagogom, nauczycielom przedszkola, a może i rodzicom znaczenia twórczości plastycznej i jej wagi w ogólnym rozwoju dziecka i w oddziaływaniach terapeutycznych prowadzonych w przedszkolu. Zamierzeniem niniejszej pracy jest przekonanie zainteresowanych, iż każde dziecko jest twórcą swojej pracy plastycznej, która nieraz zadziwia swoją niezwykłością i oryginalnością. Bywa również odkryciem jego uczuć, przeżyć, stanów emocjonalnych i różnorodnego typu problemów. Jest także ważnym źródłem informacji o dziecku, jego potrzebach, możliwościach rozwojowych i zdolnościach.