Jest to książka o tym, w jaki sposób dzieła sztuki czy - szerzej - wytwory kultury wizualnej brały udział w walce ideowej, ideologicznej, a nawet wprost politycznej w Wolnym Mieście Gdańsku. Z jednej strony walkę tę prowadzono na froncie polsko-niemieckiego sporu o narodową tożsamość, a na skutek czego państwową przynależność Gdańska, z drugiej - na froncie wewnątrzniemieckiego sporu tradycjonalistów z modernistami.
Autora interesują w tym kontekście nie tylko obrazy malarskie czy graficzne, rzeźba i architektura, lecz także pocztówki i znaczki pocztowe, banknoty, numizmaty, odznaki, druki urzędowe, plakaty, zdjęcia prasowe, ilustracje w książkach i czasopismach, wreszcie - co w Gdańsku wyjątkowo ważne - konserwacja i restauracja zabytków.
Przypatruje się dodatkowo tym dziedzinom, które nie tworzyją wizualnych przedmiotów, ale konstruują ich interpretacje, a więc: historiografii, krytyce, popularyzacji. Całość poprzedza duży prolog, który demonstruje prehistorię gdańskiej walki obrazów - od przejęcia miasta poprzez państwo pruskie w końcu XVIII wieku aż po powstanie Wolnego Miasta Gdańska.
Jacek Friedrich - historyk sztuki, nauczyciel akademicki, popularyzator wiedzy. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1990 roku pracuje w Zakładzie (aktualnie Instytucie) Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego.
Od 2013 roku kieruje Muzeum Miasta Gdyni. Autor licznych tekstów naukowych i popularnonaukowych, w tym kilku książek, m.in: Gdańskie zabytki architektury do końca XVIII wieku (1995, 1997), Odbudowa Głównego Miasta w Gdańsku w latach 1945-1960 (2015) i przewodnika dla dzieci Gdańsk dla młodych podróżników (2005).
Odznaczony metalicznym Krzyżem Zasługi za ratowanie zabytków podczas pożaru w kościele św. Katarzyny w Gdańsku.