Czy dzięki popularnemu wystąpieniu w telewizji francuskiej, w którym Nicolas Sarkozy niemal płakał, iż opuściła go żona, wygrał potem wybory prezydenckie? Co chcą osiągnąć pokaźne koncerny, stawiając na przejrzystość? Francuski oddział Mc Donald'sa zorganizował choćby dni otwarte, podczas których publiczność może zwiedzać od kuchni placówki i zakłady, które dostarczają produkty, i siedziby administracji...
A w Polsce? Postulat klarowności pojawił się w III RP wraz z aferami Rywina i Orlenu, jej wyrazem była również wydrukowana w Internecie tzw. Lista Wildsteina. Aktualnie przejrzystości wymaga rynek, wymagają opinia publiczna i media, a nawet indywidualni kupujący.
przezroczystość jako nieodzowna zasada istnienia publicznego, podporządkowana pełnej kontroli, ustanowiona zostaje coraz częściej literą prawa. Marek Bieńczyk, laureat Nagrody Nike opowiada historię i sens tyleż nieodgadnionego, co szerokiego pojęcia transparentności, zataczając niezwykły krąg od osiemnastowiecznej filozofii, poprzez sztukę, literaturę, architekturę i psychologię, po współczesną przejrzystość, wymaganą od władz poprzez dzisiejsze społeczeństwo.
Mówi, że marzenie o pierwotnej transparentności pozostałoby metaforą utopijnego stanu szczęścia, gdyby nie odkryto psychoanalizy i mroków ludzkiego wnętrza... A potem cytuje Milana Kunderę, definiującego najpopularniejsze dziś znaczenie klarowności.
W dyskursie politycznym i dziennikarskim słowo to oznacza: odsłonięcie życia prywatnego przed spojrzeniem publicznym - napisał autor "Nieznośnej lekkości bytu". Moje serce jest klarowne niby kryształ - pisał blisko trzysta lat temu Jan Jakub Rousseau, pierwszy piewca klarowności, postulujący czystość i szczerość słów, uczuć i intencji.
Czy dziś, w dobie wszechkontroli i fejsbuka, powtórzyłby to samo? Rousseau - przypomina Bieńczyk - żył w przekonaniu, iż raj to wzajemna przezroczystość serc, porozumienie pomiędzy ludźmi pełne i bezpośrednie, że słowa i uczucia przechodzą od jednych do drugich.
W dobie kamer na każdym kroku, paparazzich i podsłuchów, należałoby zapytać: czyz całą pewnością? Tytuł przezroczystość Autor Marek Bieńczyk Wydawnictwo szeroka LITERA EAN 9788380320314 ISBN 9788380320314 Kategoria Literatura\Esej reportaż liczba stron 336 Format 13.5x20.5x2.6 cm Rok wydania 2015 Oprawa Twarda Wydanie 1 Waga 0.468 kg