Mit LEONARDA, pięć wieków po jego śmierci (1519), wciąż jest żywotny w światowej kulturze. Uniwersalność geniuszu artysty, wyrażającego się w sztuce, nauce i technice, nie traci na aktualności; jego piękne decyzje estetyczne i tak samo nietuzinkowe intuicje wciąż budzą zdumienie i zachwyt.
Są podziwiane, ponownie odkrywane i interpretowane. Ten spektakularny album przybliża ów mit Leonarda – "wiecznego współczesnego" – w nowy sposób, a mianowicie przez przezwyciężenie ograniczeń konwencjonalnej monografii.
Historia mistrza z mistrzów przepływa tu poprzez przywołanie rozmaitych jego arcydzieł, równocześnie dzieł sztuki, jak i dokonań w dziedzinie kartografii, botaniki, anatomii, wojskowości czy inżynierii. Jak eksponuje autor opracowania: "sztuka i nauka nie były dla niego dwiema oddzielnymi aktywnościami, ale stanowiły nienaruszalną parę, czego liczne ślady odzwierciedlają zapisy badań naukowych i eksperymentów w sławnych Kodeksach.
W takiej perspektywie sztuka jest takim samym środkiem ekspresji, co wiedza". Przeglądając ten album, odkryjemy również mniej znane dzieła Leonarda, te ukrywane i kwestionowane. Ponadto te, które w ostatnich latach dzięki wysiłkowi wielu badaczy zyskały atrybucję.
Losy tych prac są nieraz burzliwe i nieodgadnione. Przykładem dzieje portretu La Bella Principessa, pochodzącego z polskiego egzemplarza renesansowej Sforziady. Przybliża je nam Martin Kemp, wybitny historyk sztuki z Oksfordu, dla którego efektowna księżniczka to wizerunek młodziutkiej Bianki Sforzy, nieślubnej córki Ludovica Sforzy i żony Galeazza Sanseverino, uwiecznionej przez mistrza z Vinci.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.