Nie istniał zapewne ani wcześniej, ani później taki typ teatru, w którym balansowanie na skraju przepaści - między antynaturalistyczną artyficjalnością a świetną naiwnością - wyniesione byłoby do rangi zasady w sposób tak konsekwentny, w jaki uczyniła to opera linia` - pisał w roku 1987 Stefan Kunze.
Tą samą formułą można by objąć teatr operowy Georga Friedricha Handla, mimo iż odpowiedź tego kompozytora na wypracowane poprzez gatunek rozwiązania dramatyczno-muzyczne częstokroć była w pełni osobna.
Punktem wyjścia niniejszej pracy są trzy sławne Handlowskie epizody szaleństwa: scena śmierci Bajazeta z opery `Tamerlano` (1724), wzorowana na eposie Ariosta furia Orlanda z opery `Orlando` (1733) i scena szału Dejaniry z `Herculesa` (1745).
Jak niedużo która dawna konwencja operowa, sceny te inspirują z jednej strony do poszukiwać miejsc naruszania tradycji, obszarów modyfikowania utartych schematów przedstawieniowych, z drugiej natomiast domagają się wyprawy w przeszłość, przebadania trwałości istniejących w sztuce obrazów szaleństwa, a wraz z nimi koncepcji prezentowania namiętności, nierozerwalnie zawiązanych z dziejami opery.
Tytuł Tradycje opery, tradycje sztuki Autor Anna Igielska Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk EAN 9788376542881 ISBN 9788376542881 Kategoria Literatura, Sztuka liczba stron 280 Format 240x170x18 mm Rok wydania 2012 Oprawa twarda