W książce znajdują się opisy, w jaki sposób można wprowadzać i kształtować niektóre matematyczne pojęcia, w jaki sposób "robi się" to w szkole (demonstrujemy fragmenty szkolnych podręczników) i jak wyglądają formalne matematyczne definicje tych pojęć. Odwołujemy się do podstawy programowej matematyki, czyli szczególnie ważnego dokumentu, określającego jakich zagadnień z matematyki powinno się uczyć w szkole.
Książka powstała na podstawie tworzyw do wykładów Modelowanie wybranych pojęć matematycznych prowadzonych w latach 2011-2016 dla studentów sekcji nauczycielskiej w Instytucie Matematyki Uniwersytetu Gdańskiego. Przed niektórymi wykładami pytano studentów (w formie ankiety), co wiedzą np. O ilośćch rzeczywistych, o pojęciu pola figury płaskiej, o funkcjach ciągłych; wyniki tych ankiet są niepokojące - wiedza przyszłych nauczycieli matematyki na temat istoty pojęć, które będą wprowadzać w szkole jest płytka (niektóre odpowiedzi studentów przytaczam). Można zapytać, czy taka głębsza wiedza jest im niezbędna? Podobne, raczej retoryczne pytanie, można zadać przyszłym lekarzom. Po co lekarzowi podstawowej opieki medycznej wiedza na temat komórki, genów itp. Uważamy jednak, iż fundamentalna wiedza jest jednak potrzebna, zwłaszcza przyszłym nauczycielom matematyki; głównie nie tworzą oni matematyki, ale, omawiając, formując pojęcie matematyczne w szkole warto sięgać do jego matematycznych podstaw.
Tytuł Modelowanie pojęć matematycznych Autor Piotr Zarzycki Wydawnictwo Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego EAN 9788378659402 ISBN 9788378659402 Kategoria Literatura, Nauka i technika liczba stron 176 Format 240x170x10 mm Rok wydania 2019 Oprawa broszurowa