Monografia jest adresowana do wszystkich osób zainteresowanych problematyką szeroko pojętej danych i działalności informacyjnej, w tym zwłaszcza do studentów bibliologii i informatologii, a także bibliotekarzy praktyków. Opracowanie prezentuje panoramę obecnego stanu nauki o informacji (danych naukowej, informatologii) w Polsce i jej prospektywny potencjał. Jest to kompendium uaktualnionej wiedzy o informacji i o nauce o danych, motywujące do dalszych poszukiwań odpowiedzi na pytania o aktualny stan nauki o , a także działalności informacyjnej w Polsce i za granicą, a także o dalsze kierunki jej rozwoju. Autorzy starali się odnieść do kluczowych zagadnień współczesnej nauki o danych, nie roszcząc sobie jednak pretensji do kompletności ani autorytatywnych rozstrzygnięć. Szczegółowej analizie pozostały poddane przeważnie te zagadnienia danych, które korespondują z wykonywanymi na wyższych uczelniach w Polsce programami kształcenia w zakresie szeroko rozumianej nauki o informacji. Poruszone problemy odnoszą się także do działań ergonomicznych oraz umiejętności informacyjnych optymalnie do wypracowanych w tej dziedzinie norm i standardów i obecnej oferty usług informacyjnych dla indywidualnych i zbiorowych grup odbiorców danych w różnorodnych społecznościach i korzystających z różnych źródeł danych, w tym z serwisów społecznościowych i Internetu. Elementem zespajającym omówione zagadnienia jest kreowanie odpowiedzialności za tworzenie, rozpowszechnianie i korzystanie z danych w całej przestrzeni informacyjnej, wirtualnej i realnej oraz kreowanie postępowej, płodnej badawczo płaszczyzny do rozważań nad informacją i kondycją współczesnych instytucji informacyjnych, w tym także jako ważnego elementu innowacyjnej edukacji odpowiadającej potrzebom pokolenia sieci oraz społeczeństwa danych i wiedzy.