Publikacja zawiera odpowiedź na pytanie, czy media wzmacniają i/albo wyciszają stereotypy o Łodzi. Przystępując do badania, określono następujące problemy poznawcze: co pisze się o Łodzi, jak się pisze oraz czy to, jak się pisze, podlega refleksji samych dziennikarzy, a zatem, czy możliwe jest zbadanie metadyskursu.
Już na etapie wyboru tematu czy selekcji materiału dziennikarz dokonuje subiektywnego przedstawienia wybranych komponentów Łodzi. Z lingwistycznego punktu widzenia znaczny jest cykl, w trakcie którego na bazie skategoryzowanych materiałów i opinii dziennikarz kreuje tekst, nadając mu solidną strukturę językową.
Dobiera optymalne środki językowe, aby osiągnąć określone wcześniej intencje. Celem monografii jest analiza wizerunku Łodzi w zróżnicowanych typach mediów (prasa, internet, telewizja). Źródła dostosowano tak, aby wychwycić różnice między wizerunkiem Łodzi w mediach o zasięgu ogólnopolskim a wizerunkiem w mediach o zasięgu lokalnym.
Ze Wstępu szczególnie ciekawym dopełnieniem analiz jest rozdział poświęcony metadyskursowi na temat wizerunku Łodzi w mediach. Jest to próba zarejestrowania i zdemaskowania praktyk dziennikarskich, które wpływają na opinię publiczną przez kreowanie określonej wizji Łodzi.
Rozdział ten świadczy o dociekliwości badawczej Autora, który podjął trud wielostronnego oglądu badanego materiału. Z recenzji dr hab. Magdaleny Trysińskiej (UW)