Książka mieści zrealizowane za pomocą studium jednostkowych przypadków opisy twórczej pracy dydaktycznej trzynastu polskich nauczycieli akademickich, którzy przynajmniej od pięciu lat wdrażają i popularyzują w procesie kształcenia świeże koncepcje/strategie/metody/techniki/narzędzia kształcenia/sposoby oceniania studentów itp.
Badania nad twórczą pracą dydaktyczną nauczycieli akademickich przeprowadzone zostały z zastosowaniem mało znanego w Polsce podejścia teoretyczno-metodologicznego The Evolving Systems Approach to Creative Work Howarda E.
Grubera. Oprócz nakreślenia jednostkowych obrazów twórczej pracy dydaktycznej wykładowców przeprowadzona została także ich analiza przekrojowa zezwalająca zobaczyć i scharakteryzować korzystnieści łączące poszczególne przypadki.
Czytelnik ma więc szansę poznać doświadczenia inspirujące i stymulujące nauczycieli do twórczych działań, trudności towarzyszące im w pracy, sposób jej organizacji, doświadczenia związane z wymyślaniem i wdrażaniem innowacji, formy aktywności, w które angażują się nauczyciele a także wyróżniki kreowanych przez nich warsztatów pracy dydaktycznej oraz specyfikę i charakterystykę proponowanych rozwiązań dydaktycznych.