W prezentowanej książce, która odwołuje się do biografii wybitnych twórców ukazano współzależność trzech ważnych czynników w życiu każdego człowieka: rozwoju, twórczości i rodziny. W potocznym odbiorze pojęcie „twórczość” łączy się wyłącznie z wybitnymi osiągnięciami człowieka. Tymczasem w świetle teorii psychologicznych każdy człowiek zdolny jest do aktywności twórczej, bo większości osób udało się lecz raz samodzielnie rozwiązać nieprzystępny problem, stworzyć oryginalną kreację na bal dla dziecka, opowiedzieć mu wymyśloną poprzez siebie bajkę, uczcić kogoś, komponując piosenkę, malując obraz albo ułożyć dla niego wiersz. Oczywiście te utwory posiadają niewielką wartość i nie zmieniają świata, jednak pozwalają cieszyć się efektami własnej pracy i poczuć się – jednakże w skromnym rozmiarze – twórcą. Dlatego w psychologii, obok twórczości luksusowej, podkreśla się także twórczość egalitarną. Obydwa rodzaje ubogacają życie jednostki i są dla niej źródłem satysfakcji. Znajomość doświadczeń modelujących wybitnych twórców stanowi cenną informację dla jednostek pragnących pracować nad swym rozwojem twórczym.