W książce przedstawiono wszystkie typy i serie parowozów wąskotorowych produkowanych w polskich fabrykach dla Polskich Kolei Państwowych, dla przemysłu, budownictwa, leśnictwa, rolnictwa i dla odbiorców zagranicznych, będących przeważnie dziełem rodzimych konstruktorów i stworzonych według obcych dokumentacji. W Polsce, w latach dwudziestych ubiegłego wieku produkcję parowozów wąskotorowych podjęły dwie fabryki:?Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A.? (Fablok) w Chrzanowie i?Warszawska Spółka Akcyjna Budowy Parowozów? (WSABP) w Warszawie. Ostatni parowóz wąskotorowy w fabryce warszawskiej, przemianowanej w 1935 roku na?Wytwórnię Parowozów Zakładów Ostrowieckich?, wytwarzano w 1938 roku. W fabryce chrzanowskiej produkcję kontynuowano podczas drugiej wojny światowej na zapotrzebowania niemieckiego okupanta i w okresie powojennym, aż do 1959 roku. Łącznie, z polskich wytwórni wyjechało 2226 parowozów wąskotorowych, z czego 2178 wyprodukował Fablok, a 48? WSABP. Spośród nich prawie 1000 wyeksportowano. Powstało także niemało projektów parowozów, których z różnorodnych przyczyn nie zrealizowano.