We współcześnie dynamicznie rozwijającym się świecie, w sytuacji istotnie pokaźnych zmian, jaki zaszły i nadal zachodzą w komunikacji międzyludzkiej, umiejętność prowadzenia negocjacji należy uznać za niezbędny komponent wydajnego funkcjonowania w zróżnicowanych życiowo sytuacjach. Stąd również za główny cel rozprawy Pani Paulina Nowakowska uznała zbadanie stopnia wiedzy oraz umiejętności w zakresie negocjowania młodocianych Polaków. Oparła się na stosownym założeniu, iż znajomość teorii powiększa szanse na powodzenie wykonywanego aktu komunikacyjnego. […] Autorka rzetelnie i wszechstronnie przygotowała się do badań, co pozwoliło jej osiągnąć wysoki poziom kompetencji w zakresie analizy i opisu badanych zjawisk oraz wyciągnąć konstruktywne wnioski. […] Tematyka, jaką się zajęła, jest aktualna, warta zainteresowania i opracowania, gdyż dotyczy dziedziny rozwojowej, która ze względu na potrzeby społeczne sytuuje się w kręgu socjo- i pragmalingwistyki, ma walory poznawcze, lecz też edukacyjne. Z recenzji prof. Zw. Dr hab. Leonardy Dacewicz, Uniwersytet w Białymstoku Autorka bada stan umiejętności w zakresie negocjowania, jakimi dysponują młodzi ludzie. Zdobyta w tym zakresie wiedza może, a właściwie powinna mieć w niedalekiej przyszłości przełożenie na działania ergonomiczne w postaci propozycji uwzględnienia w programie edukacji szkolnej zajęć – wydajnych i spektakularnych – z zakresu umiejętności negocjowania i jego zaplecza teoretycznego. […] Wartościowym wkładem teorii negocjacji w teorię komunikacji i języka jest wprowadzenie i zdefiniowanie pojęcia „wydajność negocjacyjna”, czyli kolejnego już typu skuteczności językowo-komunikacyjnych. […] Badania pozwalają uchwycić umiejętności w zakresie negocjacji, jakie przejawiają przedstawiciele pokolenia Z. Dają tym samym kompleksowy obraz sprawności respondentów w zakresie negocjowania – od gramatyki poprzez działania mowne do składników etycznych komunikacji negocjacyjnej (które czasami zaskakują czytelnika, ale wynikają z pragmatyzmu, przypisywanego młodej generacji). Z recenzji prof. Nadzw. Dr hab. Małgorzaty Kity, Uniwersytet Śląski w Katowicach