Film izraelski ma swój początek się w Polsce, jeszcze przed powstaniem Państwa Izrael. Dziś niewielu pamięta, iż twórcą jednego z pierwszych filmów hebrajskich – Sabry powstałej w 1933 roku – był późniejszy reżyser Krzyżaków Aleksander Ford. A jednak na temat współczesnej izraelskiej kinematografii wiemy niedużo, choć izraelskie filmy od kilku lat pojawiają się w polskich kinach, telewizji, a choćby można zakupić je w Empiku. Dlatego również z wielką radością i satysfakcją witam książkę pod redakcją Joanny Preizner Współczesne kino izraelskie. Znajdziemy tu dwanaście pasjonujących, nieraz wręcz ładnych, esejów o najciekawszych filmach i twórcach izraelskiej kinematografii. W tej prekursorskiej książce młodzi polscy badacze mierzą się z wieloma wyzwaniami związanymi ze współczesnym izraelskim kinem.
Michał Sobelman
Większości widzów, a w tym i filmoznawców, nie niepokoją pytania o współczesne kino izraelskie, znane jedynie szczególnie wąskiej publiczności – ich dystrybucja kinowa jest bardziej niż skromna, sporo wartościowych tytułów w ogóle do niej nie trafia. Choćby w piśmiennictwie filmoznawczym europejskim poza studiami nad popularnymi tematami tożsamościowymi i genderowymi trudno znaleźć opracowania natury bardziej wszechstronnej, do których można się odwoływać. Pojawiają się teksty w prasie i wywiady, lecz nie ma publikacji naukowych, których autorzy próbują zobaczyć film i jego autora w szerokim kontekście, tak jak dzieje się to w przygotowanym tomie, pierwszym na rynku polskim. Joanna Preizner, znana jako autorka kilku monografii oraz inicjatorka i redaktorka czterotomowego cyklu Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie, zebrała i tym razem doborowe grono autorów, jakich wyłącznie może życzyć sobie redaktor tomu filmoznawczego. Znajdują się wśród nich postacie uczonych, którzy są klasą sami dla siebie. Dzięki nim i zaproponowanemu przez Redaktorkę tomu układowi tekstów książka stanowi nowatorskie kompendium wiedzy na temat współczesnego kina izraelskiego, a równocześnie udany wstęp do systematyzacji, definicji, zakreślenia problematyki, której znaczenie, powagę lecz i niezwykłe paradoksy w kulturze współczesnej uświadamiają kolejne analizy.
Można potraktować tę książkę jako typ vademecum po terytorium w permanentnym stanie wojny, pełnym oczywistych bądź ukrytych dla reszty świata konfliktów, w którym natrafiamy na mury, zasieki, ale i enklawy kulturowe przeniesione z innego czasu i miejsca. Poszczególne artykuły wyznaczają wariant punktów orientacyjnych zarówno w poznawaniu zawiłości dziejów współczesnych Izraela, głębokich podziałów w środku społeczeństwa (definiowanie swoich iobcych), także podziałów kulturowych. Wszystkie te aspekty odzwierciedla bogata kinematografia. Twórcy izraelscy, przywołani w kolejnych analizach zawartych w tomie, przepracowują historię i politykę swego kraju, a ich filmy wyrażają daleko idący krytycyzm.
Ogromne, nie do przecenienia, są walory poznawcze książki. Jeśli choćby autorzy poszczególnych tekstów wychodzą z różnych punktów widzenia, w odmienny sposób widzą i w rezultacie ujmują tło historyczne, polityczne czy kulturowe analizowanych fabuł i – bardzo – dokumentów, to fakt ten odzwierciedla nie tylko czy nie tyle rozmiar przeprowadzonych poprzez nich studiów, co bogactwo lektur, po jakie sięgali. Na skutek czego książka daje wyraz wielości poglądów, otwartości na dyskusję, co jest jej niezaprzeczalnym walorem każdego opracowania naukowego.
Dr hab. Jadwiga Hučková
ISBN: 9788378660934
Kod paskowy: 9788378660934
Redakcja: Preizner Joanna
Rok wydania: 2015
Kod wydawcy: 31486
Miejscowość: Kraków
liczba stron: 255
Oprawa: Miękka ze skrzydełkami
PKWiU: 58.11.1
Format: 14.5x20.5cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.335
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka