Pomysł, żeby na nowo przeczytać dziś Raszewskiego - i do tej lektury zaprosić badaczy teatru, dramatu, performansów i przedstawień kulturowych najróżniejszych generacji i szkół - wiązał się z obchodzoną w 2012 roku dwudziestą rocznicą śmierci autora krótkiej historii teatru polskiego. Wziął się również z przekonania, iż taka lektura może być dziś stanowczo pouczająca, ponieważ dyscyplina, która swoje powstanie i autonomię w tak wielkim stopniu zawdzięcza bohaterowi tej książki, przechodzi dynamiczne przeobrażenia. Ich najbardziej atrakcyjnym ale przecież nie jedynym przejawem pozostaje zwrot performatywny w humanistyce i przemożny wpływ, jaki wywarł on na naukę o teatrze. Od kilkunastu lat trwa intensywny cykl redefinicji jej pola badawczego i procedur metodologicznych. Wydaje się, że to dobry moment, aby spojrzeć na dorobek badacza z miejsca, w którym dziś jesteśmy. Postawić mu pytania, których sformułowanie możliwe stało się dopiero w językach nowych metodologii: antropologii widowisk, badań genderowych, studiów postkolonialnych, nowego historycyzmu czy transnorodowej histoire croise.
Zaaranżowanie wielostronnego krytycznego dialogu z dorobkiem autora Bogusławskiego było celem konferencji zorganizowanej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w grudniu 2012 roku, której pokłosiem jest niniejszy tom. Wśród uczestników zaleźli się równocześnie współpracownicy i uczniowie Zbigniewa Raszewskiego, jak i badacze, którzy - choćby z racji wieku - nigdy bezpośrednio się z nim nie zetknęli. Spotkanie to nie miało stać się w żadnym razie akademią ku czci patrona Instytutu. Zależało nam jednak na tym, aby rozmowa objęła wszystkie aspekty pracy i dzieła Raszewskiego, a więc oprócz nauki także praktykę dydaktyczną, rolę, jaką odgrywał w środowisku naukowym i artystycznym, pozycję autorytetu, której ciężar i konsekwencje przyjmował, świadomie kształtowany poprzez niego etos badacza. Chcieliśmy uchwycić to, co nazywa się czasem ludzkim geniuszem i mierzy się siłą wpływu, jaki osoba wywiera na innych. Stąd występowanie w książce ponadto tekstów o charakterze osobistych wspomnień i przyczynków do biografii. Właściwa proporcja nie została jednak, jak nam się wydaje, zachwiana. Czytając dziś Raszewskiego, prowadzimy z nim żywą rozmowę - a bywa,nawet spór dzięki czemu lepiej rozumiemy miejsce, z którego mówimy.
Tytuł Raszewski dzisiaj czytany Autorzy red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald Wydawnictwo Instytut Teatralny EAN 9788363276317 ISBN 9788363276317 Kategoria Literatura, Literaturoznawstwo ilość stron 336 Format 224x150 mm Rok wydania 2014 Oprawa broszurowa