Dlaczego Paul Poiret zaprojektował strój przypominający abażur? Czy Rudi Gernreich naprawdę myślał,zarówno mężczyźni, jak i kobiety będą nosili jego topless monokini? I co skłoniło Jeremy’ego Scotta do włączenia połyskliwego nikabu w lamparci wzór do linii ubiorów dla kobiet? W przemyślany sposób broniąc pionierskiej mody, Marnie Fogg wyjaśnia, dlaczego łamanie ustalonych kodów stroju może być wysoce kreatywne, choć bywa niezwykle kontrowersyjne.
W dziejach ewoluującej mody pojawiali się liczni projektanci, wprowadzający pionierskie, skrajnie inne niż dotychczas ubiory. Książka "Przewodnik po modzie współczesnej" pokazuje 100 ich najkorzystniejszych projektów, od trudnych w odbiorze koncepcji Comme des Garçons, do oryginalnie eksponujących budowę ciała kreacji Thierry’ego Muglera i sylwetki pana o przesadnie szerokich ramionach, proponowanej poprzez Thoma Browne’a.
Czytelnicy mogą także odkryć, jak „wyzwolone" projekty Jeana-Paula Gaultiera, Vivienne Westwood i Waltera Van Beirendoncka przedefiniowały pojęcia wielkości, akceptowalności i osobowości. Zbyt niejednokrotnie brak wyraźnego przypasowania lub oczywistego zamysłu uważany jest za brak wyrafinowania czy wręcz umiejętności.
Książka "Przewodnik po modzie współczesnej" bada, jak projektanci traktowali pojęcie „dopasowania" i jego relacje z formą ciała, łącznie z pokazaniem ważności przypasowania przez producenta Viktor & Rolf technik tworzenia topiarów, by okryć figurę strojem w arbitralnie wybranym zarysie,, a także luźnego traktowania przez Miyakego sylwetki, ubranej w „ruchome", prekursorskie tekstylia.
niemało oryginalnych projektów wywołuje reakcję: „Nie możesz wyjść z domu w takim stroju!". Marnie Fogg udowadnia,innowacyjna moda nie jest tak szokująca i „nie do noszenia", jak by się wydawało.
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.