Przedmiotem niniejszych rozważań jest dzieło, bynajmniej nie jako hermetycznie zatrzaśnięta i wpatrzona w samą siebie monada, lecz ukazana w kolorowym spektrum /ars creandi et legendi/. Niepozbawiona metafizycznych tajemnic literatura w tych dwóch wyniesieniach, ku tworzeniu i odbiorowi, sięga swą ezoteryczną genezą odwiecznego dionizyjsko-apollińskiego dyskursu. Od zarania przenika ją archetyp pierwszego słowa-zdania, będącego całokształtem ludzkiej myśli wypowiedzianej na progu mowy. [] /Ars scribendi/ z całą pewnością ugruntowana już została, nim człowiek przemówił, nim pomyślał, że warto powiedzieć coś, czego dotąd nie było, o czymś, co powiększy widzialny i niewidzialny kosmos. Ukryta w nim tęsknota nie tylko w nim drzemała, ale też uparcie dążyła do spełnienia. Toteż teleologiczna moc dzieła potrafi rozszczepić beczkę wszechświata i dać bystrym obserwatorom możność wejrzenia w transcendentalną szparę, poprzez którą przesączają się krople światła poznania. *
Z **/Praefatio/*
*
Andrzej Katzenmark* pisarz, autor powieści, wierszy filozoficznych i esejów. Opublikował m.in.: /Granice i przełomy/, /Życie to pejzaże minione/,/Filozof w kamieniołomach/ oraz zbiór wierszy /Ścieżkami Hellady./
Tytuł De opera litteraria. Twórca dzieło czytelnik Autor Andrzej Katzenmark Wydawnictwo Katedra Wydawnictwo Naukowe EAN 9788365155795 ISBN 9788365155795 Kategoria Literatura, Literaturoznawstwo ilość stron 196 Format 12x19,3x1,2 cm Rok wydania 2018 Oprawa broszurowa