Studenci niejednokrotnie zadają pytanie, dlaczego powinniśmy się zajmować teoriami. Odpowiedź jest następująca: teorie pozwalają zrozumieć rzeczywistość społeczną i rządzące nią prawa. Teorie integracji europejskiej wyjaśniają procesy polityczne, gospodarcze i społeczne zachodzące w Europie. Analizują przyczyny, naturę i dynamikę integracji europejskiej. Rozwój teorii jest konsekwencją wydarzeń w świecie rzeczywistym, ale także stanu debaty akademickiej, polemik pomiędzy poszczególnymi badaczami i nurtami i sposobu finansowania badań?. Z tekstu Profesor Jacek Czaputowicz w swej najnowszej książce demonstruje aktualny stan wiedzy na temat teorii integracji europejskiej. Czytelnik znajdzie w niej odpowiedź na pytanie, na czym polegają różnice pomiędzy poszczególnymi teoriami i nurtami w ich ramach. Będzie mógł sobie wyrobić zdanie na temat solidnych i słabych stron poszczególnych teorii oraz dowiedzieć się, co wnoszą do rozumienia integracji europejskiej. Autor szczególną uwagę poświęca znaczeniu relacji władzy i zależności oraz teoriom, które rozwinęły się w ostatnich latach, takim jak: konstruktywizm, zmodyfikowany neofunkcjonalizm, nowa międzynarodowość i teorie socjologiczne. Teorie pozostały omówione w porządku chronologicznym od kwestii podstawowych, jak zakres i modele studiów europejskich, a także ich rozwój poprzez funkcjonalizm, transakcjonizm czy federalizm. Autor przedstawia jeszcze międzyrządowe podejścia do integracji europejskiej i jej instytucjonalne wyjaśnienia. Objaśnia integrację europejską z perspektywy teorii zarządzania wywodzących się z polityki publicznej oraz omawia zastosowanie konstruktywizmu w studiach europejskich. Całość zwieńczona pozostała wnioskami na temat rozwoju teorii integracji europejskiej i ich współczesnego znaczenia. Teorie integracji europejskiej to uwydatniający się aktualnym podejściem do tematyki podręcznik akademicki uwzględniający najnowsze prace teoretyczne. Studenci, a także badacze, którzy zajmują się integracją europejską, znajdą w nim systematycznie i kompleksowo przedstawioną wiedzę niezbędną do rozwijania własnych badań i kompetencji w zakresie nauk politycznych.