To książka o losie setek tysięcy dzieci cyrkularnych migrantów. Nazywa się je niejednokrotnie „eurosierotami”. W jaki sposób dzieci te są spostrzegane, oceniane i traktowane poprzez innych? Autor książki w 12 badaniach (5 korelacyjnych i eksperymentalnych) ocenił zakres, w jakim korzystanie z terminu „eurosierota” prowadzi do stereotypizacji, uprzedzeń i dyskryminacji dzieci cyrkularnych migrantów w podstawowych środowiskach życia, tj. Rodzinie, szkole i grupie rówieśniczej. Na dodatek przeanalizowano w nich odroczone konsekwencje wyjazdów zarobkowych rodziców poza granice kraju dla jakości związków partnerskich/małżeńskich „eurosierot” w dorosłym życiu. Badania wykonywano w latach 2012–2017, na łącznej próbie 3282 osób (nauczycieli, uczniów, studentów pedagogiki i dorosłych dzieci cyrkularnych migrantów), a uzyskane wyniki podsumowano w dwóch metaanalizach. Warto podkreślić, że badania prowadzone przez Sławomira Trusza z zastosowaniem eksperymentu w pedagogice należą do rzadkości, podobnie jak liczebność próby badawczej. Już ten fakt świadczy o naukowej odwadze, zaangażowaniu, wysokim kunszcie metodologicznym, a także wysokich umiejętnościach statystycznego opracowania, analiz i dyskusji. Z recenzji dr hab. Joanny Małgorzaty Łukasik, prof. UP w Krakowie Mamy do czynienia z rzeczywiście specyficzną monografią złożonego, pasjonującego i zasadniczego społecznie zjawiska. Przewiduję, że praca wzbudzi zainteresowanie równocześnie środowiska naukowego (nie tylko psychologów i pedagogów), jak i nauczycieli oraz opiekunów dzieci migrantów zarobkowych. W dodatku, książka wręcz powinna stać się także źródłem (i wzorcem) wielu inspiracji badawczych. Z recenzji dr hab. Doroty Turskiej, prof. Nadzw. UMCS w Lublinie