,,Niniejsza książka nie jest kolejnym klasycystycznym manifestem. To już było. Moje rozważania podyktowane są przekonaniem o potrzebie nieustannego przypominania o kulturowej ciągłości, bez której nic korzystnego nas nie czeka.
Rozrachunku domaga się w szczególności wiek XX, w którym - mimo gigantycznego skoku technicznego - dokonano największych spustoszeń w sferze kultury. Krytycznego namysłu wymaga również kultura masowa, schlebiająca coraz niższym gustom i instynktom, będąca dowodem na fiasko kulturowego egalitaryzmu".
- ze Wstępu,,Najnowszy zbiór szkiców Rychlewskiego - analogicznie jak poprzednia Kultura rozpadu - przynosi teksty rozmaite wysokogatunkowo, stylistycznie i tematycznie. Podobnie również jak w sytuacji Kultury rozpadu jest to wypowiedź naznaczona jednostkową oceną i stylem autora.
Wartość tradycji nieraz zatem przynosi sądy odosobnione na tle literatury przedmiotowej. Ten indywidualny rys czyni lekturę interesującą - w dodatku dla czytelnika nieprzygotowanego, niewywodzącego się ze środowiska akademickiego".
- prof. Sławomir Buryła Marcin Rychlewski - pracuje w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Interesuje się związkami pomiędzy literaturą a sztuką awangardową, kulturą rocka oraz mechanizmami współczesnego rynku wydawniczego.
Autor książek: Walka na słowa. Polemiki literackie lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych (2004), Rewolucja rocka. Semiotyczne wymiary elektrycznej ekstazy (2011), Literatura i sztuka postępowa. Problemy - sylwetki - interpretacje (2011), Książka jako towar - książka jako znak.
Studia z socjologii literatury (2013), Zapiski semiotyczne (2014), Kultura rozpadu (2016); współautor i współredaktor książek zbiorowych: Po co nam rock$2332 pomiędzy duszą a ciałem (2003) oraz Kontrkultura.