Książka podejmuje ważne problemy dotyczące współczesnego poradnictwa. Zawiera także najnowsze trendy związane ze wsparciem osób z niepełnosprawnościami, szeroko pojętym rozwojem, autonomią i zabezpieczeniem ich praw, nakłanianiem do szerokiego uczestnictwa społecznego.
Autorzy prezentują własne stanowisko, odwołując się do najnowszej, wyjątkowo prawidłowo dostosowanej literatury: psychologicznej, pedagogicznej i socjologicznej. Książka nakłania do przemyśleń, refleksji, a na dodatek może stać się źródłem inspiracji do tworzenia funkcjonalnych rozwiązań.
W polskiej literaturze nie było dotychczas prac zwartych, które opisywałyby poradnictwo ortopedagogiczne, kreowanie (konstruowanie) indywidualnej biografii życia osób z niepełnosprawnościami. [...]
Zgodnie ztym odbiorca tekstu odszuka wpublikacji hierarchicznie uporządkowany układ treści, który obejmuje analityczną deskrypcję pięciu kluczowych zagadnień problemowych.
Wrozdziale 1 dokonano syntezy kwestii odnoszących się do współczesnych kontekstów poradnictwa ortopedagogicznego, tj. Fenomenu niepełnosprawności waspekcie złożonego splotu sytuacji iuwarunkowań, zagadnień związanych ze specyfiką pomocy psychologiczno-pedagogicznej i miejsca poradnictwa wprocesie wychowania irehabilitacji.
Rozdział 2 poświęcony został spojrzeniu na poradnictwo zperspektywy biegu ludzkiego życia. Zamiarem bowiem było podjęcie rozważań uka- zujących swoistość zmian wopiece, wychowaniu ikształceniu osób zniepełnosprawnościami, osadzając to zagadnienie wzmienności celów, zadań iproblemów przypisanych najróżniejszym fazom ich rozwoju.
Wrozdziale 3 zaprezentowano kwestię związaną zmechanizmami wyjaśniającymi sytuację społeczną osób zniepełnosprawnościami, wyraźnie odwołując się do przemian charakteryzujących współczesne społeczeństwa rozwinięte izadań poradnictwa wprzeciwdziałaniu zjawisku wykluczenia społecznego. Wzamyśle miano na względzie ukazanie społecznego kontekstu niepełnosprawności, obejmującego problematykę zagrożonych aspektów interakcji, tożsamości napiętnowanej iznaczenia działań na rzecz normalizacji ipartycypacji woddziaływaniach ortopedagogicznych.
Myśl przewodnią rozdziału 4 stanowią zagadnienia związane zortopedagogicznymi działaniami pomocowymi odnoszącymi się do wzmacniania potencjału rehabilitacyjnego środowiska rodzinnego. Zostały one osadzone wramach ogólnych rozważań nad naturalnymi siłami izasobami rodziny oraz kwestii związanej zposzukiwaniem posiadanych rezerw ipotencjałów tkwiących wkażdym środowisku rodzinnym. Rozdział zamykają rozważania odnoszące się do zakresu izasad pomocy ortopedagogicznej udzielanej rodzicom dziecka ze niepowtarzalnymi potrzebami wrozwoju.
Rozdział 5, ostatni, obejmuje zestawienie wybranych tematów odnoszących się do metodyki działań pomocowych wortopedagogice. Składają się nań rozważania nad znaczeniem diagnozy wspierającej ikompleksowego rozpoznania, kompetencji doradcy ikierunków rozwoju jego profesjonalizmu i aksjologicznych wyznaczników progresywnania pomocowego wskazanych poprzez kwestie etyczne ideontologiczne.
Każdy rozdział kończy podsumowanie wformie pewnych wskazań uogólniających.
Liczymy, iż tak dopasowana tematyka zainteresuje znaczne grono adresatów. Książkę kierujemy bowiem do pedagogów specjalnych, doradców, pracowników poradni specjalistycznych, nauczycieli szkół specjalnych, studentów, samych rodziców dzieci zograniczoną produktywnością, jak także wszelkich innych, którzy podejmują działania na rzecz osób zniepełnosprawnościami.
Chcemy podkreślić także kwestię funkcji, jaką może pełnić niniejsza publikacja. Wzamierzeniu autorów jest próbą przedstawienia kompendium wiedzy, wktórym zawarto swego rodzaju filozofię poradnictwa woddziaływaniach ortopedagogicznych. Poszczególne rozdziały zaprojektowane pozostały tak, aby Czytelnik mógł wnich znaleźć teoretyczne uzasadnienie dla wyznaczonych celów izadań pomocy ortopedagogicznej, jak jeszcze wszystko to, co odnosi się do zakresu niezbędnych umiejętności ikompetencji doradcy.