Czy kiedykolwiek nauczałeś? To pytanie retoryczne. Oczywiście, że tak. Ludzie mają podstawową potrzebę, aby się nawzajem nauczać. Robią to nauczyciele, rodzice, przyjaciele, rodzeństwo, plotkarze i pracodawcy.
Uczymy innych rozmaitych rzeczy: pokazujemy gościowi z innego miasta drogę do muzeum, zapoznajemy go z rozkładem podmiejskiej kolejki, uczymy dziecko jeść widelcem, kolejny raz ukazujemy szczeniakowi, jak zrobić siad.
Ludzie uczą choćby samych siebie. Biorąc pod uwagę, że nauczałeś, przypomnisz sobie zapewne sytuacje, w których nauczanie nie działało tak, jak powinno. Spróbowałeś innego podejścia i rezultaty były lepsze.
Oto częsty przykład: ktoś prosi cię o wskazówki dotarcia do budynku czy sklepu, ty odpowiadasz „Jasne!", bo starannie wiesz, gdzie to jest. Za chwilę jednak sam łapiesz się na tym,kompletnie nieskutecznie wymachujesz rękami, a na obliczu pytającego maluje się coraz pokaźniejszy znak zapytania.
Ostatecznie rysujesz mapę. Istnieje niemało sposobów, po które sięgamy, ucząc się nawzajem. Co więcej, najróżniejsze sposoby nauczania pasują do różnych wariantów uczenia się. W książce „Jak się uczymy?" przedstawiono 26 naukowo potwierdzonych mechanizmów, przy pomocy których uczymy się nowych rzeczy, wśród nich m.in: użytkowanie analogii, uczenie się w grupie, stawianie pytań, wizualizacja, uczenie się poprzez obserwację.
Każdy z nich scharakteryzowano według następującego schematu: Co to jest? Podstawowy opis mechanizmu uczenia i wyodrębnionie, dlaczego jest ważny. Jak działa? Nauka i teoria, w tym dostępny opis prekursorskich badań.
Jak z tego korzystać? Przykłady aktywności wykorzystujących dany mechanizm. Do czego się nadaje? Rezultaty, w osiągnięciu których ten mechanizm jest istotnie prawidłowy. Ryzyka. Częste błędy prowadzące do niepożąinformacji skutków.
Przykłady korzystnych i złych zastosowań. Literatura. Tradycyjne i współczesne opracowania. Ściągawka. Opracowanie podsumowujące główne idee prezentujene w rozdziale wraz z krótkimi przykładami. Książka będzie zrozumiała dla każdego, kto jest zainteresowany uczeniem się i możliwością jego ułatwiania.
Rzetelne podstawy naukowe i bogaty materiał źródłowy czynią z niej także doskonały podręcznik.