"Kino afroamerykańskie " to oryginalny zbiór tekstów o charakterze filmoznawczym i kulturoznawczym. Tematem poszczególnych analiz są filmy afroamerykańskich twórców (i jednego białego reżysera), ale zaproponowane ujęcia nie ograniczają się wyłącznie do omówienia materiału wizualnego.
Poszczególni autorzy wprowadzają wątki związane z rasą, tożsamością, gender czy seksualnością, które tworzą kontekst niezbędny do odczytania i interpretacji wybranych tytułów. Walorem książki jest jej charakter historyczny i metodologiczny.
Z jednej strony pokazuje ona filmy i twórców tworzących panoramę amerykańskiego kina czarnych XX i XXI wieku. Z drugiej prezentuje różne możliwości ujęcia problematyki filmowej, uwzględniające problemy rasowe, płciowe, polityczne i społeczno-kulturowe, a także zagadnienie autorstwa i poetyki kina Afroamerykanów.
[...] Dzięki takiej konstrukcji książka może być atrakcyjnym materiałem zarówno dla filmoznawców i kulturoznawców, jak i osób zainteresowanych problematyką tożsamości oraz sposobami jej prezentacji na ekranie.
prof. Małgorzata Radkiewicz Spis treściEwa Drygalska, Marcin PieńkowskiWstępPatrycja WłodekRasa w Hollywood złotej eryEwa DrygalskaBlack Popular Power: przypadek filmów blaxploitation klasy B Andrzej PitrusGanja i Hess Billa Gunna: blaxploitation w poszukiwaniu tożsamości Grzegorz StępniakOd bulgoczacego gumbo po wystawianie Historii, czyli kilka uwag o Black Queer Cinema Piotr MirskiBracia Hughes: szczere srebroLudwika MastalerzKeepinEUR(TM) it real$966 - cała prawda o hood movies Andrzej AntoszekReprezentacje czarnej przestrzeni w wybranych filmach afroamerykańskichKarol KućmierzSpike Lee - audiowizualne oszołomienie Ewa DrygalskaIluzje i interpretacje.
Niezależne afroamerykańskie kino kobiet Michał BobrowskiRozkuty z łancuchów - czarnoskóry bohater westernu Paweł FrelikMroczny kosmos - czarny i czarność w amerykańskim kinie science fiction Piotr korzystnyZ sąsiedztwa na salony: raperzy na ekranie Sebastian SmolińskiDjango, Zniewolony i kino rewizji historycznej Robert ZontekCzarne jest przepiękne, lecz nie w owsiance.
Ewolucja czarnego sitcomu Maciej StasiowskiKrew w ustniku. Filmowe portrety czarnych jazzmanów Publikacja dofinansowana przez Stowarzyszenie nowe Horyzonty.