Praca Zbigniewa Klocha, składająca się z kilkunastu esejów o zróżnicowanej tematyce, poświęcona jest analizie zjawisk znakowych i przedstawia obraz kultury, jaki wyłania się w ostatnich dziesięcioleciach w codziennych kontaktach współczesnego Polaka z poszczególnymi sferami życia codziennego, interpretowanymi jako nośniki znaczeń i wiązanymi z zróżnicowanymi wartościami czy ideologiami. Cechą eksponującą współczesnej kultury jest powszednie uczestnictwo nadawców i odbiorców w procesach wytwarzania znaków i obcowania z przekazami znakowymi. Ten powszechny dyskurs kulturowy determinuje świadomość społeczną, co znajduje wyraz w zachowaniach i wyobrażeniach poszczególnych osób i całych grup społecznych. W badaniach kulturoznawczych ostatnich lat obserwuje się coraz obszerniejsze zainteresowanie codziennością jako tym aspektem jednostkowej i społecznej egzystencji, który jest doświadczany poprzez każdego człowieka. Codzienność ta ujmowana bywa jako układ zasadniczy - jako konglomerat zjawisk indeksalnych i intencjonalnie wytwarzanych przekazów znakowych. Jedne i drugie wymagają interpretacji, to zaś zezwala na funkcjonowanie w świecie i uczestnictwo w działaniach zbiorowości. W pracy Autor potężnie uwydatnia, że świadomość społeczna jest kształtowana przede wszystkim poprzez uczestnictwo we wspólnocie językowej i udział w dyskursie potocznym, także w jego odmianie publicznej. Zbigniew Kloch demonstruje determinujący wpływ publicystyki i reklamy, oddziaływanie mody i partycypacji w różnych rytuałach środowiskowych. Jak wynika z analiz przedstawionych w książce, kulturę opartą na tych mechanizmach semiozy cechuje uproszczona wizja świata; jej wytworami są stereotypy i formuły językowe, a stanowczą praktyką - determinowanie pojęciowej i aksjologicznej wartości przedmiotów i zjawisk poprzez nakładanie na te obiekty siatki etykiet językowych. Świadomość zbiorowa jest kształtowana w stanowczym stopniu poprzez obrazowe środki przekazu, stąd też w zbiorze znalazły się interesujące szkice poświęcone interpretacji fotografii, filmu i wizualnych tekstów reklamowych.
- Autorzy: Kloch Zbigniew
- Ciężar: 0,26
- Format: 14.5x20.5cm
- ISBN: 9788323515746
- Języki: polski
- Kod wydawcy: 20322
- Miejscowość: Warszawa
- pojemność: 202
- Oprawa: Miękka
- PKWiU: 58.11.1
- Podtytuł: Semiotyczne aspekty codzienności. Eseje
- Rok wydania: 2015
- rodzaj publikacji: KS
- Wydawca: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego
- Wysokość: 13