Osią przewodnią książki są przemiany państwa i systemu klasowego w Polsce, a także relacji zachodzących pomiędzy nimi w polu edukacyjnym po 1989 roku. W niektórych przypadkach analiza sięga jednak głębiej w PRL np.: po to żeby pokazać genezę polskiej klasy przeciętnej i jej stosunku do instytucji edukacyjnych lub przeanalizować historię niepowtarzalnego zarządzania relacjami klasowymi poprzez reformowanie systemu edukacyjnego. W rzadkich przypadkach te wycieczki sięgają jeszcze dalej np.: reform edukacyjnych II RP i historii „uniwersytetów ludowych". Ostatnim rozdziałem będzie analiza kontrereform edukacyjnych PiS, które najprawdopodobniej domkną pewien etap w historii szkolnictwa w III RP. Wybór edukacji, jako pola empirycznej analizy relacji państwa i struktury klasowej wydaje się dosyć oczywisty. System edukacyjny pełni od swojego zarania bardzo znaczną rolę w procesie samoreprodukowania się struktur władzy i społeczeństwa. Program nauczania jest nasycony symboliką, która powoduje, że państwo przestaje być zbiorem instytucji i staje się wyobrażoną całością. Nawiązując do modelu „państwa w społeczeństwie" postweberysty Joela S. Migdala można powiedzieć, iż system edukacyjny jest jednym ze sposobów wrastania państwa w społeczeństwo. Przy pomocy lokalnych instytucji: szkół, przedszkoli, świetlic i bibliotek szkolnych, stanowiących „końcówki" lub „naczynia włoskowate" państwa, dokonuje się (re)definiowanie wspólnot i wspólnoty. Co więcej, jest to sektor rozległy i podlegający częstym reformom, a zarazem dający obfite możliwości aplikowania bardziej ogólnych ujęć. Jasną wizję organizacji systemu edukacyjnego i szkolnego miał każdy z wdrażanych w ciągu ostatniego półwiecza paradygmatów administracji publicznej. Równocześnie zarządzanie systemem edukacyjnym jest dosyć złożone, angażując władze wszelkich szczebli, dając zarazem duże możliwości angażowania podmiotów reprezentujących zróżnicowane sektory. Analizując przemiany systemu edukacyjnego wynajdziemy równocześnie przykłady wzmagania mocy państwa, jak i spontanicznego, nieplanowanego i niekontrolowanego wycofywania się władz publicznych z dostosowywania tego pola. Tytuł Państwo szkoła klasy Autor Przemysław Sadura Wydawnictwo Wydawnictwo Krytyki Politycznej EAN 9788365853226 ISBN 9788365853226 Kategoria Nauki humanistyczne\Socjologia linia Idee ilość stron 308 Format 14.5x20.5x2.4 cm Rok wydania 2018 Oprawa Miękka Wydanie 1 Waga 0.346 kg