Świat jest pełen barier ograniczających realizację zamierzeń każdego człowieka.Osoby, które w życiu nie doświadczyły niepełnosprawności osobiście albo nie zetknęły się z nią w relacjach z najbliższymi czy nie napotkały jej na swej drodze zawodowej, przede wszystkim nie są wstanie racjonalnie postrzegać trudności piętrzących się przed ludźmi z niepełnosprawnością. Nieraz ograniczenia związane z niepełnosprawnością postrzegają przez pryzmat migawek medialnych, koncentrujących się na tym, co widoczne i mierzalne. Tymczasem istnieje mnóstwo ograniczeń powstałych na skutek relacji, stereotypów czy niedoskonałych rozwiązań prawnych. Są one bardzo widoczne w analizie sytuacji społecznej osób pozostających w centrum zainteresowania niniejszego tomu. Są to problemy związane z postawą wobec inności, bariery edukacyjne, zawodowe, prawne, a także te związane z życiem codziennym (chociażby skromne zasoby ekonomiczne czy niedocenianie możliwości wykonywania prostych czynności samoobsługowych).Jednym z celów tomu jest rozpatrzenie niektórych utrudnień, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnością i ich najbliżsi ? począwszy od tych ukonstytuowanych na organizacji życia społecznego (wyprowadzonych z szanowanych teorii socjologicznych), a skończywszy na tych najmocniej przyziemnych, odnoszonych do jednostkowych, indywidualnych zdarzeń. Niektóre z nich są osadzonew zdarzeniach głęboko traumatycznych, inne wynikają z sytuacji niedużo pokaźnych.Jedne kojarzą się z działaniem zinstytucjonalizowanym, planowym i przewidywalnym, a inne ze zdarzeniami przypadkowymi.Kontynuacją tej problematyki jest zagadnienie zasobów własnych (często utożsamianych z kompetencjami), umożliwiających pokonywanie wymienionych barier, a także kwestie wsparcia udzielanego poprzez szeroko pojęte instytucje społeczne.Treści oddanego czytelnikowi ? już jedenastego ? tomu serii Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych ? pozostają właśnie w kręgu tej tematyki. Całość opracowania została podzielona na cztery części. Kategorią przewodnią pierwszej są przeżycia traumatyczne, w drugiej Czytelnik odnajdzie zagadnienia związane z postawami społecznymi wobec osób z niepełnosprawnością oraz ich planami życiowymi. Kolejna grupa tekstów umieszczonych w częścitrzeciej obejmuje zagadnienia kompetencji społecznych, wsparcia, a także innych uwarunkowań funkcjonowania osób niepełnosprawnych.W części ostatniej pozostały opisane kanadyjskie i francuskie doświadczenia w zakresie edukacji uczniów z niepełnosprawnością oraz czeskie przemiany w kształceniu pedagogów specjalnych na przykładzie Uniwersytetu Ostrawskiego i proces reformowania domów opieki społecznej na terenie Słowacji.W imieniu kolegium redakcyjnego kolekcji pragnę podziękować Autorom poszczególnych tekstów, a szczególne podziękowania kieruję w stronę Recenzenta tomu Pani prof. US, dr hab. Teresy Żołkowskiej, za istotnie merytoryczną, a zarazem życzliwą ocenę treści.