Bylo to lato, gdy umarl Coltrane, lato milosci i zamieszek, lato, gdy przypadkowe spotkanie na Brooklynie pchnelo dwoje mlodych ludzi na droge sztuki, milosci i wspolnej pracy. Patti Smith zostala poetka i piosenkarka, a Robert Mapplethorpe rozwijal swoj prowokacyjny fason w fotografii. Niewinni, oddani sztuce, przemierzali Nowy Jork od Coney Island po Czterdziesta Druga Ulice, az dotarli do slynnego okraglego stolu w lokalu Kansas City, w ktorym brylowal krag przyjaciol i wyznawcow Andy'ego Warhola. W 1969 roku para zamieszkala w hotelu Chelsea i weszla do srodowiska ludzi okrytych - dobra i zla - slawa, wplywowych artystow z barwnej cyganerii. To tam dwoje dzieciakow zawarlo pakt, ze beda sie o siebie troszczyc. Poniedzialkowe dzieci zaczynaja sie jako historia milosna, a koncza jako elegia. To takze hold zlozony Nowemu Jorkowi na przelomie lat szescdziesiatych i siedemdziesiatych, jego pieknu i jego demonom. To prawdziwa basn, portret dwojga mlodych artystow w przededniu slawy.