"Książka stanowi gruntowną analizę Jungowskiej koncepcji archetypów, opartą na rzetelnym studium oryginalnego tekstu twórcy psychologii analitycznej. Pojęcie archetypu ma zasadniczą wartość dla rozwoju współczesnej psychologii głębi, psychologii religii, psychologii kultury, teorii psychoterapii, znajduje coraz szersze wykorzystanie w antropologii, filozofii, wiedzy o kulturze.
Teoria archetypów otwiera przed współczesną wiedza o człowieku świeże horyzonty badawcze (uniwersalny rozmiar kultury, nieświadomość zbiorowa, świat wyobraźni, duchowe przesłanie sztuki i religii, rola symboli, mitów marzeń sennych).
Podstawy psychologii archetypów zaprezentowane w tej książce to istotnie cenny wkład w dialog polskiej myśli psychologicznej i filozoficznej inspirowanej dziełem Junga, jednego z najwybitniejszych psychologów dwudziestego wieku.
Według Junga pojęcie archetypu nie jest wyłącznie jego wynalazkiem,nad wyraz długą historię. Można je bowiem spotkać zarówno u teologów wczesnochrześcijańskich, jak i w pismach filozoficznych od starożytności po oświecenie.
Jung stara się ująć i opisać wszystkie wymiary ludzkiej duszy, poczynając od sfer najniższych o charakterze popędowym, poprzez czysto psychiczne procesy, kończąc na duchu - bo taki właśnie jest człowiek.