Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja jest prawidłowym przykładem potwierdzającym prymat konwencjonalnych badań źródłowych w uprawianiu historii filmu. Wszyscy autorzy, których teksty pokazujemy, wskazywali w nich na argumenty przemawiające za poszukiwaniami informacji do swych badań najczęściej w archiwach filmowych, foto- i fonograficznych i w tzw.
źródłach drukowanych i pisanych. W dbałości o kolejne pokolenia badaczy warto zatem zadbać o materialne zasoby dokumentów składających się na spuściznę polskiej kinematografii, w tym dorobku naukowego i jak najszybciej stworzyć ich przemyślane reprezentacje cyfrowe w postaci internetowych baz danych i udostępnić zainteresowanym.
To właściwa (demokratyczna i mądra) droga do komplementarności zbiorów i przygotowania postępowego, sprężystego i za każdym razem dostępnego aparatu do badań nad polską kinematografią. Z Przedmowy W tomie publikują: Monika Bator, Adam Cybulski, Andrzej Dębski, Barbara Lena Gierszewska, Barbara Giza, Mariusz Guzek, Małgorzata Kozubek, Radosław Szmatoła, Adam Wyżyński, Piotr Zwierzchowski.