Na dobór konwencji, a także tematu niniejszej monografii wpłynęło przekonanie autorów–duetów: nauczyciel akademicki i student, o dokonujących się zmianach, które stanowią zagrożenie dla człowieka i społeczeństwa.
Nowa sytuacja, wywołana m. In. Wojną, a także zagrożeniami epidemiologicznymi doprowadziła i doprowadza do przewartościowania w postrzeganiu bezpieczeństwa. Stanowi ono dziś zagadnienie o niemało bardziej uniwersalne, namacalne i bezpośrednio dotyczące każdego z nas, bez względu na generację.
Dlatego zainteresowani kwestiami bezpieczeństwa są niemal wszyscy. Wszyscy musimy uczyć się na nowo czym w istocie jest bezpieczeństwo i jak je sobie zapewnić. (...) Książka, którą oddajemy Państwu do dłoni, jest rezultatem pracy nauczycieli akademickich kilku jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Zielonogórskiego: na ogół Instytutu Nauk o Polityce i Administracji (Katedry Systemów Politycznych, Teorii Polityki i Administracji) i Instytutu Nauk o Zarządzaniu i Jakości (Katedry Logistyki i Systemów Informacyjnych oraz Katedry Zarządzania Strategicznego i Marketingu) i studentów, a także absolwentów kierunków: politologia, bezpieczeństwo narodowe i logistyka.
Wspólne pisanie tekstów stanowi ucieleśnienie idei uczenia się poprzez całe życie. Dominująca rola przypada w tej koncepcji kulturze. Jest to kultura szczególnego rodzaju, w której jej uczestnicy nie mają problemów z łączeniem przeciwstawnych wzorów myślenia i zachowania.
Przeważa w niej przekonanie o wyższości relacji sieciowych, poziomych, opartych na współpracy. Wiedza „płynąca z kultury" jest zdobywana poprzez: uczenie się dzięki własnym doświadczeniom, uczenie się przez cudze doświadczenia, uczenie się przez włączenie nowej wiedzy i generowanie nowej wiedzy.
(...) Problematyka niniejszej monografii wpisuje się w zbiór interdyscyplinarnych przedsięwzięć badawczych wchodzących w skład dyscyplin: nauki o polityce i administracji, nauki o bezpieczeństwie, nauki o zarządzaniu i jakości.
Publikacja jest głównie dedykowana dla studentów realizujących problematykę szeroko rozumianego bezpieczeństwa. Z zawartych w niej treści mogą też skorzystać doktoranci przygotowujący się do zajęć w ramach problematyki związanej z powyższą tematyką.
Fragment wstępu