sprawnOŚCI MOŻNA SIĘ NAUCZYĆ Nie chodzi o to, żeby robić wszystkie rzeczy we właściwy sposób. Chodzi najczęściej o to, aby robić właściwe rzeczy. - Peter F. Drucker Rozwój własny sprawnego menedżera ma kardynalne znaczenie dla rozwoju organizacji, czy będzie nią biznes, agenda rządowa, laboratorium badawcze, szpital czy jednostka wojskowa.
Tędy wiedzie droga do osiągnięć organizacji. Menedżerowie, pracując nad swoją efektywnością, podnoszą poziom osiągnięć całej organizacji. Zwiększają bowiem aspiracje − zarówno swoje własne, jak i innych.
w wyniku czego organizacja staje się zdolna nie tylko do lepszego funkcjonowania, ale i do robienia wielu różnorodnych rzeczy, których nie robiła oraz do sięgania po świeże cele. Książka ta próbuje przedstawić przeróżne wymiary menedżerskich osiągnięć w takiej sekwencji, aby zachęcić Czytelnika do nauczenia się wydajności w zarządzaniu.
Nie jest to oczywiście podręcznik − nawet dlatego, iż jeśli efektywności może się ktoś nauczyć, to uczyć jej bez dwóch zdań nie można. Efektywność nie jest bowiem „przedmiotem”, lecz kwestią dyscypliny.
Dla osiągnięcia sensownej wydajności nie starczy być inteligentnym, ciężko pracować i znać się na rzeczy. Wydajność to coś odrębnego, coś innego. Lecz nie wymaga ona jakiegoś specjalnego daru, specjalnych talentów czy specjalnego treningu.
Nie wymaga – w sytuacji menedżera – czegoś specjalnie nieprzystępnego. Na sprawność składa się pewna suma nawyków i zabiegów, które ukazuje i omawia ta książka. Nie są one czymś „wrodzonym”. Przez 45 lat pracowałem jako konsultant z dziesiątkami menedżerów najrozmaitszych organizacji, pokaźnych i minimalnych, w biznesie, w agendach rządowych, związkach zawodowych, szpitalach, uniwersytetach, służbach komunalnych, z menedżerami amerykańskimi, europejskimi, latynoamerykańskimi, japońskimi, i nigdy nie natknąłem się na nawet jednego menedżera „z natury”, który żeby się po prostu efektywnym urodził.
Wszyscy ci wydajni musieli się produktywności nauczyć. I musieli ją praktykować tak długo, aż stała się ich drugą naturą. Lecz też wszyscy, którzy pracowali nad tym, by stać się efektywnymi szefami, odnieśli w tym względzie sukcesy.
wydajności można się nauczyć, a co więcej – uczyć się jej trzeba. - Peter F. Drucker Peter Drucker jeden z czołowych myślicieli, praktykujących i analizujących zarządzanie, autorytet świata biznesu. Uhonorowany w 2002 r.
Medalem Wolności, najwyższym cywilnym odznaczeniem w Stanach Zjednoczonych, uchodzi za ojca współczesnego zarządzania. Napisana w 1966 r. Książka Menadżer efektywny do teraz uważana jest za pozycję tradycyjną i lekturę obowiązkową dla wszystkich, których interesują koncepcje zarządzania, nowoczesności, przywództwa, produktywności i przypasowywania się do zmian.