Państwo jest organizacją społeczną spełniającą określone funkcje. Można ich wymienić tyle, ile zostanie określonych sfer aktywności państwa w obszarze życia społecznego. Na pewne minimum aktywności państwa składają się konwencjonalnie wyodrębniane funkcje wewnętrzna i zewnętrzna, a także gospodarczo-organizatorska, socjalna i kulturalno-wychowawcza.
Determinują one aktywność państwa m.in. W obszarze nierozdzielności terytorialnej, suwerenności, możliwości przetrwania i rozwoju oraz bezpieczeństwa jego obywateli. Są one utożsamiane głównie z funkcją wewnętrzną państwa zapewniającą w nim bezpieczeństwo i porządek, przy zaangażowaniu m.in.
organów administracji, Policji, Straży Granicznej, straży pożarnej, organów rozmiaru sprawiedliwości i w pewnych warunkach i wojska. W celu realizacji tej aktywności państwo musi dysponować zasobami i zdolnościami ochrony przed potencjalnymi i realnymi zagrożeniami, które współcześnie cechują się zmiennością, nieprzewidywalnością, transsektorowością i nieokreślonością, a także dotyczą niemal wszystkich dziedzin życia społecznego, w których państwo musi przejawiać swą aktywność.
Przedmiotowe zagrożenia mogą wywoływać destabilizację rozwoju politycznego czy gospodarczego, utratę życia, zdrowia, posiadanych wartości materialnych czy warunków do swobodnego bytu, rozwoju, a nawet utratę suwerenności.
W związku z tym konieczne jest podejmowanie przez państwo stosownych działań przeciwstawiających się tym zagrożeniom. Podejmowane przeciwdziałania i działania ochronne powinny być przeróżne oraz dobrane do charakteru zagrożenia, jego skali czy form eskalacji i rodzaju chronionych przez państwo wyżej wymienionych wartości.
Bezpieczeństwo wewnętrzne państwa jest bytem złożonym, zależnym od wielu czynników. Do zapobiegania i usuwania skutków współczesnych zagrożeń bezpieczeństwa państwo używa wszelkich osiągalnych sił i środków, jakie są w jego dyspozycji.
W przedmiotowej publikacji zostały zaprezentowane te obszary bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, które związane są z: przygotowaniami obronnymi Państwowej Straży Pożarnej, reglamentacją broni i jej wpływem na bezpieczeństwo publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej, racjonalizacją funkcjonowania krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zarządzaniem kryzysowym realizowanym jako zadanie publiczne samorządu terytorialnego, nielegalną imigracją i jej wpływem na bezpieczeństwo wewnętrzne Rzeczypospolitej Polskiej, modelem systemu ratownictwa w Rzeczypospolitej Polskiej oraz przywództwem w kierowaniu bezpieczeństwem.
Pozwalają one ukazać złożoność i rozległość problematyki bezpieczeństwa wewnętrznego państwa. Wybór tych siedmiu obszarów nie jest przypadkowy. Są one skutkiem dociekań naukowych w obszarze poszczególnych zagadnień, przedstawionych w ramach przewodów doktorskich.