Dziesiąty tom Studiów z Architektury innowacyjnej, zatytułowany Budynki kultury – teatry, opery, filharmonie składa się z sześciu opracowań autorów reprezentujących różne ośrodki naukowe w Polsce, którzy dzielą się swymi badaniami i spostrzeżeniami na temat współczesnej architektury, ale także omawiają własne projekty, demonstrując drogę od idei, przez koncepcję architektoniczną, do realizacji obiektu.
W książce omówiono okoliczności powstania Metropolitan Opera w Nowym Jorku wraz ze szczególnym udziałem polskiego projektanta Tadeusza Łęskiego. Prezentowane są wyjątkowe realizacje Tomasza Koniora. Ukazane są eksperymentalne rozwiązania scen teatralnych na przykładzie Gardzienic, mobilnych teatrów (Reduta, Cricot i inne), a także sal przypasowanych do zmieniających się potrzeb.
W tomie znajdują się analizy z zakresu architektury, historii sztuki, teatrologii i literaturoznawstwa, dotyczące kwestii związanych z projektowaniem obiektów kultury, kreowaniem przestrzeni i wykorzystaniem dekoracji, wpisaniem wielorakich funkcji w obiekty istniejące i uzyskaniem określonych walorów użytkowych, ze szczególnym uwzględnieniem wymogów akustycznych.