Książka Trudności z jedzeniem… to przewodnik po tym, jak sobie radzić, kiedy jedzenie stanowi źródło trosk:
przedstawia też, czym tak naprawdę jest jedzenie – to nie tylko dostarczanie mocy organizmowi, ale i nieprzeciętne (a czasem trudne) narzędzie do budowania więzi międzyludzkich.
Ta książka podpowie, jak warto uczyć dzieci relacji z jedzeniem. Wesprze was w przypadku, kiedy stawiacie czoła neofobii żywieniowej oraz chorobom i zaburzeniom odżywiania, w tym anoreksji czy bulimii. Autorka wskazuje także, kiedy i do jakiego specjalisty udać się po poradę oraz pomoc.
Spis treści:Wstęp (11)
1. Relacja z jedzeniem (15)Dlaczego uczymy dzieci relacji z jedzeniem, a nie jedzenia (16)
Przykład płynie od dorosłych (20)
Jak wzmacniać kompetencje dziecka (26)
Jedzenie i ciało (29)
Jedzenie a nagrody i kary (35)
Jedzenie i rozwój fizyczny (46)
Jedzenie jako złożony cykl fizjologiczny (49)
• Rozwój oralno-motoryczny (50)
• Integracja sensoryczna (54)
• Sygnały głodu i sytości (58)
• Style karmienia (62)
Jedzenie i rozwój psychospołeczny (66)
• Bezpieczeństwo (66)
• Emocje (70)
• Więź (73)
• Autonomia i granice osobiste (75)
• Relacje międzyludzkie i przynależność kulturowa (78)
• Funkcje poznawcze (78)
Czy dziecko faktycznie je za niedużo (83)
Dziecko je za niewiele, nie przybiera na wadze lub chudnie (90)
Choroby fizyczne (96)
• Anemia (97)
• Choroba refluksowa przełyku (98)
• Choroby jelit (99)
• Celiakia (100)
• Alergie pokarmowe (101)
• Choroby pasożytnicze (104)
• Choroby fizyczne i sitofobia (106)
Neuronietypowość (107)
Zaburzenia odżywiania (115)
• Zaburzenia odżywiania młodszych dzieci (115)
Sensoryczna awersja do pokarmu (116)
Anoreksja niemowlęca (118)
Pourazowe zaburzenia odżywiania (121)
Trudności relacyjne (124)
• Wybiórczość jedzeniowa (127)
Neofobia żywieniowa (128)
ARFID (134)
• Ograniczanie jedzenia i kontrolowanie ciała (141)
Okres nastoletni a zaburzenia odżywiania (141)
Anoreksja, czyli jadłowstręt psychiczny (145)
Alkoreksja (155)
Diabulimia (156)
Bigoreksja (158)
Ortoreksja (160)
Czy dziecko faktycznie je za dużo (...