We współczesnym świecie jednym z pokaźnych źródeł danych gospodarczej są sprawozdania finansowe przedsiębiorstw, aktualnie coraz częściej przyjmujące formę raportów społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstw (Corporate Social Responsibility – CSR) lub raportów zintegrowanych. Niniejsza publikacja kontynuuje tematykę, podjętą w monografii pt. Odpowiedzialność w nadzorze korporacyjnym spółek z giełdy papierów wartościowych w Warszawie. Jej celem jest scharakteryzowanie raportowania działalności odpowiedzialnej, podstawowych założeń i instrumentów, narzędzi CSR oraz najważniejszych indeksów giełdowych spółek odpowiedzialnych. Praca składa się z trzech rozdziałów. Dokonano w nich przeglądu i usystematyzowania wiedzy na temat teoretycznych i poręcznych aspektów raportowania działalności odpowiedzialnej, standardów wdrażania CSR oraz indeksów giełdowych spółek odpowiedzialnych. Rozdział pierwszy demonstruje, jak wygląda komunikacja przedsiębiorstwa z interesariuszami, omówione zostały formy raportowania społecznego oraz zintegrowanego, a także dyrektywa 2014/95/UE zwana dyrektywą NFRD oraz dyrektywa CSRD. Przeprowadzono w nim dodatkowo analizę haseł „raport społeczny" i „raport zintegrowany" w Google Trends. W drugim rozdziale zaprezentowane zostały poszczególne standardy, przy pomocy których przedsiębiorstwa sporządzają raporty. Są to m.in. Wytyczne Organizacji Współpracy Regionalnej i Rozwoju dla przedsiębiorstw wielonarodowych (OECD Guidelines for Multinationa Enterprises) dla przedsiębiorstw wielonarodowych, Zasady ustanowione podczas obrad okrągłego Stołu w Caux, Standardy AA1000, SA 8000, wytyczne Global Reporting Initiative, United Nations Global Compact, norma ISO 26000. Ostatni, trzeci rozdział dotyczy indeksów giełdowych spółek odpowiedzialnych. Została w nim omówiona struktura powstania oraz zasady działania polskiego projektu Respect Index, jego następcy – indeksu WIG-ESG oraz Financial Times Stock Exchange 4 Good, Dow Jones Sustainability World Index, Calvert Social Index oraz korzyści dla spółki giełdowej, znajdującej się w indeksie spółek odpowiedzialnych. Każdy rozdział zakończony jest niedługim podsumowaniem. Książka jest adresowana do osób zajmujących się naukowo lub praktycznie koncepcją CSR, w tym menadżerów, pracowników korporacji, firm sektora znikomych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), instytucji finansowych, pracowników uczelni i wydziałów ekonomicznych, studentów i innych zainteresowanych chcących rozszerzyć poziom swej wiedzy na temat teorii i praktyki raportowania społecznej odpowiedzialności, standardów wdrażania CSR oraz indeksów giełdowych spółek odpowiedzialnych. Opracowanie to może być też {pomocn|przydatn)e dla pracowników dydaktycznych oraz studentów, którzy realizują zajęcia z przedmiotu „społeczna odpowiedzialność biznesu" lub pokrewnych.