Monografia wprowadza czytelnika w zagadnienia zaawansowanych systemów spalania niskotemperaturowego HCCI (ang. Homogeneous charge compression ignition) w silnikach tłokowych. HCCI jest to nowa technika spalania umożliwiająca udoskonalenie sprawności silników oraz zasadnicze ograniczenie emisji substancji zgubnych. W książce najwięcej uwagi poświęcono rozwiązaniu, w którym wykorzystano wewnętrzną recyrkulację spalin, a także bezpośredni wtrysk paliwa do cylindra. Scharakteryzowano zjawiska wymiany ładunku, tworzenia mieszanki, reformowania paliwa, spalania, powstawania związków toksycznych i zmienności cyklicznej procesów roboczych. Zawarto opisy badań empirycznych, modeli matematycznych, a także szczegółowe analizy wyników. Treści zaprezentowano w aspekcie ich ergonomicznego użycia do sterowania procesami roboczymi w rzeczywistych silnikach. Przedstawione wyniki i rozwiązania mogą być przydatne do zrozumienia i analiz innych szeroko pojmowanych systemów spalania niskotemperaturowego. W monografii tej wiedza jest przedstawiona w sposób ciekawy i zrozumiały dla czytelnika. Książka może być lubiana za cenną pomoc dydaktyczną dla studentów, doktorantów i pracowników naukowych oraz za wartościową publikację dla inżynierów pracujących w jednostkach badawczo-rozwojowych. Monografia będzie zatem niezwykle niebanalną pozycją o nowatorskim podejściu do zagadnienia. Prof. Dr hab. Inż. Jerzy Merkisz (z recenzji) Autor jest autorytetem w sprawach spalania paliw w silnikach, zwłaszcza zapłonu samoczynnego mieszanki jednakowej. Wyniki badań dra hab. Inż. Jacka Hunicza są prekursorskie nie tylko w skali kraju, lecz także w skali światowej, a przedstawienie tych wyników w manuskrypcie i ich krytyczna ocena stanowią cenne źródło wiedzy. Prof. Dr hab. Inż. Zdzisław Chłopek (z recenzji)