W książce autor pragnie przybliżyć podstawowe idee i myśli Jana Henryka Pestalozziego oraz wyodrębnić możliwości ich ergonomicznego wdrożenia. Nie uda się nam bowiem ulepszyć edukacji tylko organizacyjną gorliwością i pokaźniejszymi nakładami finansowymi. Sukces edukacyjny nastąpi wówczas, gdy baczyć będziemy na owe ponadczasowe zasady, które zidentyfikował i sformułował dla potomności Pestalozzi. Swych czytelników autor upatruje w osobach nie tylko związanych z kształceniem, ale także politycznie odpowiedzialnych za edukację, jak ponadto w ojcach i matkach, i we wszystkich ludziach, którym leży na sercu dobro dorastającego pokolenia i wywieranie wpływu na zarys szkolnictwa. Źródłem wsparcia i inspiracji przy powstawaniu niniejszej publikacji była osobowość, która przy całym sukcesie ekonomicznym nie straciła świadomości co do faktu, że także gospodarce i państwu najlepiej służy sytuacja, w której szkoły dbają o kształcenie całego człowieka, stąd także w centrum ich zainteresowań nie jest jego ergonomiczność, lecz człowieczeństwo. Było to główne dążenie Jana Henryka Pestalozziego. Artur Brühlmeier […] To nie jest książka z historii myśli wychowawczej, z dziejów pedagogiki społecznej czy opiekuńczo-wychowawczej, lecz ze współczesnej filozofii wychowania, której założenia adresowane są do wrażliwości, duchowości, sumień i otwartości nauczycieli i pedagogów. […] czyta się ją z ogromną satysfakcją intelektualną, także dzięki nad wyraz korzystnemu tłumaczeniu i znakomitej edycji Oficyny Wydawniczej „Impuls". […] Fragment wprowadzenia prof. Zw. Dr. Hab. Bogusława Śliwerskiego
Tytuł Kształcenie człowieka 27 kamyczków jednej mozaiki Podtytuł Impulsy do kształtowania modelu edukacji Autor Arthur Brühlmeier Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-858-5 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 200 Format pdf Spis treści O autorze; 5
Reguła językowa; 10
Cytaty z dzieł Pestalozziego; 10
Słowo wstępne do wydania drugiego; 11
Wprowadzenie od redaktora naukowego; 13
Kształcenie w duchu Pestalozziego
Wstęp / podstawowy zamysł książki / cel kształcenia; 23
Jakość? Jakość!
Cel: podnoszenie jakości kształcenia / Co to znaczy jakość?; 31
typowy Pestalozzi
Podstawowa zasada Pestalozziego: zgodność z naturą / potencjalne akty łamania zasady; 39
Daj spokój, wszystko jest przecież względne!
Problemy z wartościowaniem / odwaga wartościowania; 49
Wysil się!
Istota i konieczność osiągnięć uczniów; 55
O formach kontaktu i innych wartościach
Wartości i normy / forma i treść; 61
sławna triada
Idea harmonijnego, elementarnego kształcenia według Pestalozziego; 69
Głosić kazania o moralności?
Misja wychowawcza szkoły / możliwości kształcenia duchowego; 75
„Człowiek tam tylko jest pełnym człowiekiem, gdzie ćwiczy"
Znaczenie, formy i problemy ćwiczenia / umiejętności i wiedza; 83
Kamień na kamieniu
Zasada kompletności i jej konsekwencje; 93
Otwartość!
Otwartość warunkiem kształcenia; 99
Posłuszeństwo – nie, dziękuję?
Uzasadnienie posłuszeństwa / znaczenie dla szkoły; 105
Dyscyplina to przytomność ducha i ciała
Dyscyplina jako skupienie na zadaniu; 113
Poślij papier tam, gdzie pieprz rośnie
Zasada bliskości / konsekwencje dla szkoły; 119
rewelacyjnie, tak dużo wolnego!
Życie jako przygotowanie do zajęć szkolnych; 129
Księżyc jest tak znaczny jak piłka
Uwzględnianie dziecięcego obrazu świata; 137
Nie wiem, w co mam ręce włożyć
Radzenie sobie z prawdziwym i rzekomym nawałem materiału; 145
Rękodzieło czy rękoczyn?
O rozwoju zdolności manualnych; 151
Czym jest człowiek?
Teoria człowieka według Pestalozziego; 163