Głos twierdzeń zawartych w książce to owoc niejednokrotnie żmudnych, za każdym razem intensywnych, podejmowanych z ferworem debat, polemik, konsultacji odbywanych w Instytutach Socjologii, Filozofii oraz Kulturoznawstwa Uniwersytetu Poznańskiego. Od czasów wydania Fenomenologii a socjologii, pracy zbiorowej pod redakcją Z. Krasnodębskiego, upłynęło ponad dwadzieścia lat. Zdaniem A. Nowaka, istnieje paląca potrzeba odrestaurowania naukowej episteme w przedmiocie socjologicznych fenomenologii. My, jako autorzy tej książki, interpretujemy tę przytomną konstatację A. Nowaka, jako zaproszenie do nadania socjologicznym fenomenologiom nowego kształtu teoretycznego, sproblematyzowania ich podstaw, wzbogacenia o oryginalne konstrukcje empiryczne – nie zaś wyłącznie uzupełnienie kwestii wówczas zaniechanych czy potraktowanych zdawkowo, choć i to pokaźne. Niezależnie od imponderabiliów analiz teoriopoznawczych, które spełni ów teks, niedopuszczającym pola widzenia autorów celem studiów jest uprzystępnienie fenomenologii jako formacji intelektualnej nieenigmatycznej, a już bez wątpienia nieezoterycznej.
Tytuł Fenomenologie Socjologia versus pedagogika Podtytuł przesłanki instytyucjonalizowania się pedagogiki fenomenologicznej Autorzy Mirosław Kowalski, Daniel Falcman Język polski Wydawnictwo Impuls ISBN 978-83-7587-980-3 Rok wydania 2011 Kraków Wydanie 1 liczba stron 182 Format pdf Spis treści Wstęp – Mirosław Kowalski, Daniel Falcman 7
Część pierwsza – Daniel Falcman
ŚWIADOMOŚĆ AKSJOLOGICZNA JAKO PRETEKST
DO ZAGADNIENIA FENOMENOLOGII W SOCJOLOGII 25
Stan badań nad świadomością aksjologiczną oraz oryginalne ustalenia
w rozdziale. Cele pracy 26
Język i kombinacja rozdziału 29
W obszarze Hildebrandtowskiej fenomenologii. Próba rekonstrukcji
terminologicznej. Kontekst zastosowania pojęcia 37
Świadomość aksjologiczna a świadomość moralna
Differentia specifica świadomości aksjologicznej 52
Druga z socjologicznych adaptacji świadomości aksjologicznej
O świadomości aksjologicznej u A. Schutza i Ch. Taylora 64
Świadomość aksjologiczna jako źródło moralnego przedstawienia 83
Świadomość aksjologiczna a modele racjonalizacyjne działań moralnych 94
Świadomość aksjologiczna, działanie moralne, moralne przedstawienie – w kręgu uściśleń terminologicznych 106
Część druga – Mirosław Kowalski
PEDAGOGIKA I SOCJOLOGIA A FENOMENOLOGIE 111
Krytyka zagadnień części drugiej. Rejestr treści analiz z perspektywy węzłowych problemów fenomenologii oraz poznawczych korzyści pedagogiki i socjologii 113
Niektóre z filozoficznych inspiracji pedagogiki, a w nich (nieobłaskawiane) fenomenologie 117