Książka jest efektem dialogu. Czytelnik odnajdzie w niej przeróżne stanowiska i odmienne punkty widzenia odnośnie do zróżnicowanych zagadnień. Pierwotnie chodziło o publikację, która ukazujełaby stan aktualnej dyskusji naukowej na temat nauczania języków obcych w szkole na poziomie nauczania początkowego. Przykłady dydaktyczne są świadomie przytaczane tylko z języka angielskiego, który jako język obcy jest najpowszechniej nauczany w klasach początkowych w szkołach europejskich. Można je jednak bez żadnego problemu odnieść także do francuskiego i rosyjskiego, korzystając z kompendiów i prezentacji, pochodzących z doświadczeń dydaktycznych szkół waldorfskich. W tej książce słowo nauczyciel jest stosowane w znaczeniu człowiek, precyzyjniej: człowiek nauczający i wychowujący. Szkoły waldorfskie znane są z tego, że już od 1919 roku nauczają od pierwszej klasy dwóch języków obcych. Fundamentem, na którym jest oparte waldorfska metoda nauczania tego przedmiotu w trakcie trzech pierwszych lat nauki szkolnej, jest szczególnie silna u niewiele znaczących dzieci - i utrzymująca się jeszcze do mniej więcej dziewiątego roku życia - potrzeba naśladowania. Dzieci uczą się języków obcych w taki sam sposób jak języka ojczystego: poprzez słowo mówione. Na lekcjach prowadzą niedługie dialogi, śpiewają piosenki, recytują wierszyki, odgrywają scenki teatralne itp. Drobne dzieci mają wyjątkowo silną umiejętność zapamiętywania dźwięków słów. Ich narządy artykulacyjne są niesłychanie plastyczne, dzięki temu potrafią odtwarzać, pod względem fonetycznym bezbłędnie, to, co usłyszały. Wyniki nauczania okazują się najlepsze wtedy, kiedy przyswajanie dźwięków obcej mowy ma formę zabawy połączonej z ruchem ciała. Części gramatyki, a także pisanie niewielkich obcojęzycznych tekstów wprowadza się w szkołach waldorfskich dopiero w czwartej klasie, to znaczy w wieku dziewięciu-dziesięciu lat. Przykłady, z których korzystają autorzy książki, zaczerpnięto z języka angielskiego, jest to bowiem w programie europejskich szkół podstawowych przede wszystkim nauczany język obcy.