Polecamy książkę autorstwa Joanny Ostrouch - Kamińskiej pt. Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów - Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami. Prezentowaną książkę można czytać jako narrację o przeróżnych kontekstach rozumienia partnerstwa w relacji małżeńskiej, o sposobach konstruowania partnerskiego bycia w rodzinnej codzienności, dodatkowo w rozmiarze rodzicielstwa i jako refleksję nad konsekwencjami wykonywania partnerskiego, nietradycyjnego małżeństwa w kulturze, w której tradycja wciąż ona obszar konfliktów, napięć i dylematów, które na co dzień towarzyszą kobietom i mężczyznom próbującym zmierzyć się z ideą egalitaryzmu we własnym związku - na przekór tradycji, wychowaniu, innym ludziom, a czasem samym sobie. Jest to książka o tych, których bycie w rodzinie, poprzez brak gotowych rozwiązań, to bezustanne negocjacje i stawanie się, a więc całożyciowy proces uczenia się w relacji do partnera(-ki). To zatem także refleksja o edukacji i praktyce edukacyjnej - pedagogia sprawiedliwości (wzajemnej), traktująca o wyborach i wysiłkach "samokształceniowych i samowychowawczych" współmałżonków podejmujących próbę budowania partnerskich relacji w rodzinie, ale także o koncepcjach i wysiłkach wychowawczych kierowanych wobec własnych dzieci, o socjalizacyjnym znaczeniu środowiska społecznego, jakie tworzą rodziny partnerskie, i o przekazie kapitału społecznego i kulturowego (wraz z ekonomicznym), co uwypukla jej socjopedagogiczny charakter [...] "Współzależne podmioty" to zaangażowani w rozwój osobisty ludzie, niezależne kobiety i mężczyźni próbujący na co dzień wytwarzać relację opartą na wzajemności. Kategoria ta została wyrózniona na podstawie analizy wywiadów biograficznych przeprowadzonych wśród małżeństw/związków - pań i mężczyzn energicznych zawodowo, o wysokiej pozycji w strukturze społeczno-zawodowej, w wieku od 30 do 50 lat, posiadających dzieci. Ich obfite zaangażowanie emocjonalne i czasowe w realizowanie zadań wynikających z pracy zawodowej, a także realizacja dwóch (damskiej i męskiej) równoległych karier zawodowych w jednej rodzinie naraża ich na doświadczanie konfliktu ról i/albo poczucia przeciążenia tymi rolami oraz stawia przed koniecznością redefinicji kształtu wzajemnej relacji i (re)negocjacji podziału zadań w obrębie rodziny. Jak pokazują wyniki badań, owa (re)negocjacja często zmierza ku różnie rozumianemu partnerstwu w codzienności. [...] Jedna z rozmówczyń, jako jedyna w rodzinie realizująca karierę naukową, w prezencie na swoją promocję doktorską otrzymała od teściowej książkę kucharską wraz z gratulacjami i życzeniami "prędkiego powrotu do normalności". Odwołując się do tego przykładu, można powiedzieć, że prezentowana książka traktuje o "nie-normalnych" (w sensie stereotypowych, rodzajowych definicji kulturowych) paniach i jednakowo "nie-normalnych" mężczyznach, pragnących, by ich sposób realizowania własnych projektów życiowych (nieuruchamiający negatywnego wartościowania) mógł kiedyś uchodzić za "normalny". Jest autorskim sposobem odczytania narracji rozmówców (nieaspirującym do bycia jedynym), wpisującym się w dyskurs wiedzy o współczesnej rodzinie. Jest to zatem studium narracji o interdyscyplinarnym charakterze, z wykorzystaniem dorobku rozmaitych subdyscyplin wiedzy (o rodzinie), w którym proponowany sposób odczytania wysłuchanych narracji jest umieszczony równocześnie w szerokim kontekście przemian społeczno-kulturowych oraz ustrojowych czy ekonomicznych, jak i w węższym rozmiarze przeobrażeń relacji międzyludzkich - związków pomiędzy kobietami i mężczyznami...[...]